toy

I helgen den 28–29 januari premiärvisas nya Toyota C-HR hos de svenska återförsäljarna. Modellen, som med sin djärva design och goda vägegenskaper vänder sig till en för Toyota delvis ny och yngre mål­grupp, finns med både hybriddrift och 1,2-liters bensinmotor. Hybrid­versionen väntas stå för 80 procent av försäljningen i Sverige.

Toyota C-HR är en crossover-modell som kombinerar smidigheten och köregenskaperna hos en kupé med användbar­heten hos en kompakt-suv (C-HR står för Coupé-High Rider). Den bygger på den nya plattformen TNGA – Toyota New Global Architecture – dvs samma plattform som den nya Prius-generationen. C-HR representerar en delvis ny inriktning för Toyota, med ett djärvare formspråk och ett större fokus på körupp­levelsen.

C-HR finns både som framhjulsdriven fullhybrid och med 1,2-liters bensinturbomotor och fyrhjuls­drift. CO2-utsläppet från fullhybridsversionen är endast 86 gram/km och bränsleförbrukningen vid blandad körning är från 3,8 liter/100 km.

Säkerhetsnivån i C-HR är mycket hög. Som standard har bilen – oavsett utrustningsnivå – Toyota Safety Sense-systemet med såväl aktivt krockskyddssystem och autobroms med fotgängardetektion som körfilsvarning och backkamera. Som tillval finns även döda vinkeln-varnare och varningssystem för korsande trafik bakom bilen när man backar ut från en parkeringsplats.

Redan i grundutförandet Active är C-HR välutrustad med automatiskt helljus, vindruta med uppvärmd nederdel, aktiv farthållare och Toyota Touch 2 multimediasystem med 8-tums bildskärm, Bluetooth och backkamera. De högre utrustningsnivåerna omfattar också t ex nyckelfritt lås- och tändsystem, eluppvärmd ratt och mörktonade rutor bak.

Det svenska priset för C-HR är från 244 900 kronor i Active-utförande. Utrustningsnivåerna Style och Executive kostar 268 000 respektive 269 000 kronor. Priset är detsamma för både hybrid- och bensinversionerna. C-HR finns även med Flex Privatleasing från 2 995 kr/månad.

DELA

Världens bästa redaktion.

LÄMNA ETT SVAR

Skriv kommentar!
Ange namn