bored

Veckans affärer sammanställde nyligen en lista på 2015 års hetaste yrkestitlar. Undersökningen gjordes av kommunikationsexperterna Hammer & Hanborg och de har utgått från sina kunder, sitt närverkande och genom egen trendspaning. Värt att notera är att vi saknar titeln ”BAWS” i listan. Men men, kanske 2016 är vårt år?

Många (typ alla?) titlar känns väldigt konstiga och påhittade för att låta finare än vad de är. Vi antar att komikern Mårten Andersson har rätt: Nuförtiden titulerar man sig som ”Barista” även om man säljer kaffe på pressbyrån. Fint ska det vara.

Här är listan på de hetaste titlarna inför nästa år

Data Artist
– Big Data är universum och titeln beskriver en expert på att hitta och visualisera fakta från detta universum.

Software Agent
- I dag digitaliseras arbetsuppgifter och det krävs en kombinaton av en” human” och en digital resurs. Man förmedlar inte människor utan på konsultativt sätt råder organisatonen kring vilken teknik de behöver.

Customer Interaction Manager
– Konsumenters krav på kommunikation ligger på individuella budskap och man förväntar sig att få interagera och vara en del av produktutvecklingen.

”Jag vill inte att ni ska sälja det ni vill producera, jag vill att ni producerar det jag vill köpa” är något en CIM säkerställer.

Gamification specialist
– Att motivera köp, göra en påverkan eller beteendeförändring genom belöningssystem kopplat till ett kommunikavt budskap är något en GS ansvarar för.

Digital Lobbying Strategist
– Att påverka genom digitala kanaler och sociala medier är en konst. Att tillvarata alla möjligheter som digitala kanaler har att erbjuda är vad en DLS gör.

Co-creation developer
– Att produktutveckla tillsammans med kunder och ha örat mot marken för att öppna upp samarbeten är dagens och framtidens sätt att arbeta.

Why Director
– Questions Not Answers – Framgången för framtidens ledare hänger på förmågan att ställa rätt frågor, frågor som leder utvecklingen framåt vilka bygger på reflektion och insikt.

Innovation Officer
– Focus on growth – att använda olika tekniker som digitaliseringen innebär och att ta tillvara på digitala möjligheter för innovation och samverkan över gränser för att hitta innovativa lösningar är det en IO gör.

Chief Listening Officer
– Inom kommunikation anses extroverta personer vara de mest framgångsrika men i dag är det interaktion som gäller och därför är det viktigt att lyssna in omvärlden.

Director of Audience
– AI vara samspelt med omvärlden, att känna sina kunder och ha förmågan att använda rätt budskap till rätt målgrupp vid rätt tid – det är essensen i denna roll.

Expectation Analyst
– Att involvera och utveckla utifrån förväntan och lyssna in. Att lyssna in kunderna och erbjuda det de vill ha. ”Great marketers will be replaced by great marketplace managers”

Chief Happiness Officer
– Det är nyttigt att skratta, det gynnar både inlärningsförmågan och kreativiteten, det kan lindra stress och ökar vårt välbefinnande vilket leder till bättre affärer och lönsamhet.

Listan är tagen från VA.SE

DELA
Världens bästa redaktion.

LÄMNA ETT SVAR

Skriv kommentar!
Ange namn