carl-pei

carlpei-oneplus
Carl Pei är 25 år, uppväxt i Sverige och medgrundare till OnePlus, ett kinesiskt mobilföretag som har över 5 miljoner kunder på deras väntelista för att köpa bolagets senaste mobil.  

Strax innan sin examen vid Handelshögskolan i Stockholm så valde Carl att flytta tillbaka till Kina för att vara med i hårdvarurevolutionen. OnePlus blev han delaktigt i december 2013. Deras mobiler har fått extremt bra recensioner och är betydligt mycket billigare än Iphonen.

Hur hamnade egentligen en 25-årig svensk som grundare för ett miljardsäljande företag  i Kina då?
Carl säger själv att när han var 15 år så fick han en ide. Om han pluggade tillräckligt hårt så kunde han få ett bra jobb och kämpa sig upp för kärriärstegen. Han ville inte hamna i en situation där han fick konkurrera på något sätt så på nätet tog Carl kontakt med lika ambitiösa entreprenörer som han själv, vilket inspirerade han att vilja mer.

 

Redan som ung så hade han flera års erfarenhet av att driva olika sajter. Han lärde sig redan i 6an att koda och hans första sajt handlade om pokemon. Han skapade fler och fler sajter och började sälja reklam.

Vid sidan av sina studier så drev han en välbesökt fansajt åt den kinesiska elektroniktillverkaren Meizu, deras förehavande var för svåra för västerländska människor att följa. När LA Times ville intervjua bolaget så kontaktade de istället Carl Pei. En dag så hörde företaget av sig till honom och där var hans biljett till mobilindustrin klar.

 

Tillsammans med Peter Lau så grundade Carl Pei OnePlus.

”Jag ville inte vara i en omgivning där allt hade bestämts av andra, där varumärkesidén, produkten och strategin redan var bestämd. Med OnePlus fick jag starta om med mina egna idéer”, berättar Carl Pei.

Mobilerna säljs direkt via hemsidan genom ett inbjudningssystem, det håller lagerkostnaderna nere och skapar även uppmärksamhet och bidrar att telefonen fortsätter att sälja även när lanseringskampanjen inte är ny. Förra året gick OnePlus plus minus noll. Och deras förhoppningar är att kunna göra samma sak i år med. Det interna säljmålet för OnePlus för i år är 3-5 miljoner.

Om ytterligare 3 år så hoppas Carl att det är kvar och konkurrerar i branschen.

DELA
Världens bästa redaktion.

LÄMNA ETT SVAR

Skriv kommentar!
Ange namn