mit

För 30 år sedan lyfte Emirates allra första plan mot luften, Kapten Fazle Ghani Mian är piloten som flög EK600 den 25 oktober 1985. Idag är bolaget världens största internationella flygbolag. I en video berättar kapten Mian om sina minnen från Emirates första flygning till Karachi, och om flygbolagets kraftiga expansion under de första 30 åren. Emirates lanserade sin direktlinje från Stockholm till Dubai den fjärde september 2013.

Emirates två första flygplan – en Airbus A300 B4 och en Boeing 737 – anlände till Dubai den 20 oktober på wet lease från Pakistan International Airlines, och kapten Fazle Ghani Mian ingick i det banbrytande team som deltog i den framgångsrika lanseringen av Emirates första flygtjänster.

Kapten Mian säger:

– Jag kom till Dubai den 1 oktober 1985 för att träffa HH Sheikh Ahmed bin Saeed Al Maktoum och sedan Maurice Flanagan, VD Emirates Airline och deras team. Vi diskuterade kommande uppgifter och hur vi ville fortsätta. Den 18 oktober kom bland annat 100 piloter, flyg- och flygplansingenjörer och underhållspersonal till Dubai för att inleda planeringsstadiet. Vi började då med testflygningar för att säkerställa att allt skulle fungera enligt planerna. Jag fick också i uppdrag att utbilda UAE-piloter. De utbildades i Dubai och fick sina kommersiella licenser från den civila luftfartsmyndigheten i Pakistan.

Han fortsätter:

– Jag har några oförglömliga minnen från den första flygningen. Några av piloterna fick för stora mössor och de såg ganska roliga ut, dock en mindre detalj. En stor framgång var att vi landade och avgick i tid, det var bra gjort med tanke på hur kort förberedelsetid vi hade haft.

Under de 30 år som har gått sedan kapten Mians premiärflygning, har Emirates vuxit till världens största internationella flygbolag, som är känt för sitt innovationstänk och förstklassiga service. Emirates flyger för närvarande till 147 städer på sex kontinenter. Bolagets internationella arbetskraft består av passionerade män och kvinnor från 160 länder, som alla arbetar mot det gemensamma målet att leverera bästa möjliga kundupplevelse i varje aspekt av verksamheten.

DELA
Bow down to the great Bob Digi Digi.

LÄMNA ETT SVAR

Skriv kommentar!
Ange namn