Ökad kondition är den främsta anledningen till att svenskarna tränar, det visar en ny undersökning från Friskis&Svettis Stockholm. Men vinterns intågande för med sig kyla, mörker, regn och snö – vilket för många innebär att träningsrutinerna ändras och att motivationen tryter.  Här är fem tips till dig som vill behålla konditionen under de kalla vintermånaderna.  

För tre av fem (57 %) svenskar är bättre kondition den främsta anledningen till att man tränar. De karga vintermånadernas väderförhållanden med halka och mörker behöver inte innebära ett uppehåll från att nå det målet.

– Med rätt strategi och vägledning behöver vinterträningen inte bli ett nödvändigt ont. Det handlar ofta om att hitta sin egen version av motivation. Påminn dig själv om varför du vill träna och gör det efter dina egna förutsättningar, säger Helene Nilsson, träningschef på Friskis och Svettis Stockholm.

5 tips för att behålla konditionen under vintermånaderna:

 1. Använd löpbandet till högintensiv träning
HIIT är en fantastisk form av konditionsträning som verkar ha gått svenskarna helt förbi: 62 procent uppger att de inte tränar någon form av högintensiv träning. Intervallträning på löpband är ett effektivt sätt för att öka konditionen. Försök att springa i 15–20 minuter med hög puls åtskilt av korta pauser.

2. Testa nya typer av konditionsträning
Drygt en av tre svenskar uppger att de skulle träna mer om de hittar en träningsform som passar. Gillar du inte löpträning så satsa på till exempel dans, simning eller spinning som också ger bra kondition.

3. Notera – och förbättra
Oavsett årstid och träningsform: för att förbättra och behålla sin kondition krävs att intensiteten i träningen hålls relativt hög. Ett bra och motiverande sätt att förbättra sina resultat är att registrera sin träning och titta på sin personliga statistik över tid. Det finns en mängd appar för detta.

4. Ignorera vädret
För den som inte räds kallt väder och vill konditionsträna utomhus gäller att klä sig i flera lager så att du lätt kan ta av ett plagg om det blir för varmt och investera i ett par vinterlöparskor med grov sula som suger fast i det hala underlaget.

5. Gör aktiva vinterutflykter
Skridsko-, pulka- och skidåkning eller långa, lite raska vinterpromenader ger utmärkt konditionsträning – och fina naturupplevelser!

 

Källa: Friskis&Svettis Stockholm

 

LÄMNA ETT SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here