ep

Närmare 400 bilar och 2 500 Jeep-ägare väntas till Bassella i Spanien för fyra dagars 4×4-äventyr, frihet och utomhusaktiviteter i äkta ”Jeep Jamboree”-stil i början av juni – alla för att fira födelsedagen av den allra första Willys MA som rullade av produktionslinan just den 5 juni 1941. Det legendariska varumärket Jeep firar nämligen 75 år och har i decennier skapat nya segment och nya modeller på bilmarknaden.

Camp Jeep arrangeras av Jeep Owners Group som är den ”the one and only” officiella Jeep-klubben och som har verksamhet i hela 24 länder inom EMEA-regionen med mer än 64 000 medlemmar. Klubben grundades i augusti 2014 och följer i spåren av den allra första ”Jamboree” som organiserades redan 1953 i USA där bilägare sedan dess träffats och kört den legendariska Rubicon Trail i Sierra Nevada-bergen i USA. Det är träffar och möten som varit en viktig del i varumärkets historia och som skapat en sammanhållning bland bilägare och den klassiska Jeep-spirit som råder runt om i världen.

Deltagare på Camp Jeep får en speciell möjlighet att testa den unika ”åk-var-du-vill”- och ”gör-vad-du-vill”-kapaciteten i deras bilar. Men under 75-årsjubileet i år blir firandet extra stort och två konceptbilar väntas att åka över Atlanten för att delta i festligheterna. Dessutom ska flera historiska modeller finnas på plats, bland annat den ostoppbara Willys-Overland MB från 1941, branschens första suv Willys Wagon från 1946 samt Jeep Wagoneer från 1963: den första fullstora premium-suven.

 

Jeep 75 år: Här är hela historien från 1941 till 2016

När den amerikanska armén 1940 bjöd in 135 fordonstillverkare att skapa framtidens lätta militärfordon var det enligt en diger kravspecifikation. Bilen skulle ha minst 272 kilos lastkapacitet, vara lägre än 91 centimeter och ha såväl fyrhjulsdrift och lågväxel som nedfällbar vindruta.

Willys-Overland, American Bantam Car Manufacturing Company och Ford Motor Company agerade snabbt och byggde varsin modell som de tyckte passade – och levererade samma år 70 testexemplar vardera och året därpå tillverkades det ytterligare 1 500 fordon från de tre företagen för prövning och utveckling.

Snart låg det klart att ”Willys Quad” presterade bäst – och efter några modifikationer och förbättringar utsågs fordonet till den bil som armén skulle satsa på; ”Willys MA” var född. En bil som under de följande åren kom att tillverkas i hela 368 000 exemplar av Willy-Overland och i ytterligare 277 000 exemplar av Ford under licens. En sann ikon som lagt grunden till dagens suvar.

Enligt arméns kravspecifikation från 1940 fick den nya bilen inte ha en tjänstevikt på mer än 590 kilo, men så lätta lyckades inte något av de tävlande företagen bygga sina bilar, och U.S Army tvingades höja vikten till 980 kilo i sin kravspecifikation.

Trots det var Willys tvungna att ta till alla möjliga medel för att sänka vikten, vilket också gjorde Willys MA till en spartansk vagn. Till uppdateringen, Willys MB, hade en hel del utrustning och bekvämligheter kommit åter, vilket gjorde att vikten till slut hamnade 181 kilo över grundspecifikationen.

Namnet Jeep föddes när Willys efter andra världskriget, där det karakteristiska utseendet blev till en välkänd symbol över hela världen, varumärkesskyddade namnet ”Jeep” för att lansera bilen på den civila marknaden. Och så föddes det varumärke som än i dag står för frihet och framkomlighet, och som nu lockar fler bilköpare än någonsin.

2015 blev andra året i historien som Jeep sålde mer än en miljon bilar runt om i världen. Första gången var 2014, och sedan dess har försäljningen ökat med 22 procent till fjolårets 1 237 583 bilar. Även i Sverige ökar Jeep kraftigt – med hela 68 procents försäljningsökning.

DELA
Världens bästa redaktion.

LÄMNA ETT SVAR

Skriv kommentar!
Ange namn