MAD

Det går troll i årslistor. Oftast hamnar de lite mer udda titlarna i topp när de etablerade filmtyckarna gör sina ”bäst i år”-listor. De filmer som inte lockat storpublik utan har krävt att du antingen läst de bildfria kolumnerna på kultursidorna eller att du följer din lokala smalbiograf för att ens ha hört talas om dem. Du kan testa dig själv, har du hört talas om The Duke of Burgundy, Leviatan eller Inherent Vice? Tre titlar som har höjts till skyarna av både etablerade och mindre pålitliga tyckare, men som troligtvis passerat den genomsnittliga filmtittaren förbi. Det finns ett trettiotal filmer till som alla slåss om att vara med listorna. Och ja, de förtjänar såklart att premieras, alla mår bra av att se filmer som stiger utanför mallen lite då och då, filmer som utmanar den klassiska strukturen som vi alla fått inpräntade genom åtskilliga timmars filmtittande.

Jag är personligen lite trött på att skriva årslistor. På något hörn vill man sticka ut lite och våga vara annorlunda, men samtidigt vill man inte skriva med filmer som ifrågasätts av andra och hotar ens kredibilitet som filmexpert (av denna anledning är de flesta listorna fyllda av filmer som du aldrig sett, eller kommer att se). Därför blir min årslista väldigt kort. Jag ser ingen orsak till varför jag ska skriva med filmer som de flesta inte har hört talas om, eller tangera vad andra redan har konstaterat. Min lista består av en film. En film som var så förbannat bra att jag gick och såg den två gånger, något som inte har hänt sedan Gladiator (2000). Som bilden ovan redan avslöjat är det såklart mästerverket Mad Max: Fury Road jag pratar om.

För er som är oinvigda så är Mad Max: Fury Road den fjärde filmen i en svit som nu verkar bli minst fem (kanske sex). Den första kom redan 1979, då med en väldigt ung (och frisk) Mel Gibson i huvudrollen. Filmen beskriver världen som den såg ut innan de stora krigen bröt ut, och de följande två (båda med Mel) utspelar sig efter att bomberna föll och jorden blev en enda stor dammig öken befolkad olika gäng, det ena mer vridet än det andra. Många är de som senare har influerats av Millers postapokalyptiska värld där olja är värt mer än guld och där du inte är bättre än det fordon du för fram. Ingen har dock lyckats.

Vad som gör Fury Road så mycket större än andra storbudgetfilmer som dykt upp mellan den tredje och den fjärde filmen är en kombination av att Eva Ensler fanns med på ett hörn för att se till att det rådde jämlikhet mellan den kvinnliga och manliga representationen, att manuset har legat och marinerat i ett par decennier, det faktum att de datagenererade effekterna har hållits till ett minimum och att varenda karaktär, vare sig det är en halvlevande War Boy eller en av Immortan Joes fruar är så välskrivna att de skulle kunna spela huvudroller i egna filmer. Detta höjer upplevelsen avsevärt då det inte regnar klyschor, ploppar upp platta och ointressanta karaktärer eller att den filmvärld du trätt in i avbryts på grund av dåliga effekter.

Den som önskar utvidga historien bör köpa på sig seriealbumet (googla) då man här får reda på mer om Max, Immortan Joe, Furiosa, Citadellen, ”The War Rig” och så vidare listigt berättat och med väldigt snygga illustrationer. Vill man se mer av geniet George Miller kan man (förutom Mad Max-filmerna) grotta ned sig i pingvinfilmen Happy Feet (1 & 2) eller Babe – Den modiga lilla grisen då det är två av väldigt få produktioner han har jobbat med innan han tillslut lyckades få till Fury Road.

Så, där har ni min årslista! Sämsta film 2015 behövs knappt poängteras då det varit så många (och det blir lite orättvist då det är enklast att rada upp de högbudgetfilmer med mest marknadsföring som floppat), men värda att nämna är väl Jupiter Ascending, Terminator: Genisys och alla svenska deckare/polisfilmer (seriöst, det räcker nu, det hade varit balsam för själen om 2016 kunde bli ett Beck/Falk/alla andra-fritt år (något som redan förstörts då den senaste Beck-installationen precis hade VÄRLDSPREMIÄR).)

Kram på er och se nu till att se laglig kvalitetsfilm 2016.

DELA
En man med många åsikter och onyttigt mycket kunskap om film.

LÄMNA ETT SVAR

Skriv kommentar!
Ange namn