Baws älskar personligheter som vågar utmana sig själva, följa sina drömmar och gå mot strömmen för att sätta sin egen prägel på livet. Sanne Sevig bor på en outvecklad ö i Filippinerna där hon driver ett litet genuint hostel ihop med sin pojkvän och har även startat upp en välgörenhetsorganisation.

”Livet här tillåter dig att lyssna på din kropp och din energi, det är mer värt än några pengar/framgång i hela världen för mig. Vi vet ju vad som gör oss lyckliga, ändå gör så många tvärtom.”

Innan Sanne flyttade till Filippinerna så jagade hon lyckan som aldrig förr. Hon studerade positiv psykologi och välbefinnande på högskolan i Skövde, samtidigt arbetade Sanne som projektledare för ett klädmärke i Stockholm. Dessutom föreläste hon om marknadsföring och eget företagande. Många bollar i luften, milt sagt.

”Jag lyckades inte finna lyckan genom den livsstilen, snarare tvärtom. Jag kan nu minnas paniken över att vara själv i ett tyst rum, konstanta tankar på vart jag skulle befinna mig härnäst och osunda relationer till vänner & familj. Det var som att jag var överallt men ingenstans. Så småningom hängde inte kroppen med längre och min oregelbundna hjärtklappning blev nästan min död då jag svimmade medan jag körde bil. Jag klarade mig oskadd men bestämde mig då för att hoppa av karusellen som blivit mitt liv.”

OLE3

Idén att flytta till Filippinerna kom inte, det var snarare idén att flytta från Sverige som föddes.
Det råkade bara bli Filli för att en bekant nappade på mitt rop om en ny hemstad på Facebook. Sagt och gjort, jag sålde/gav bort allt jag ägde förutom två resväskor med kläder och bokade en enkelbiljett till Manila. En av resväskorna hade jag ändå inte råd att checka in så jag gav bort den till en lycklig säkerhetsvakt på Arlanda. Två veckor efter min bilkrock möttes jag av ett kaotiskt Manila och en väns soffa. Jag har aldrig sovit så gott som den natten. Tänk att jag gjorde det, det som kändes omöjligt bara en månad tidigare.

Sanne stannade, lärde känna och blev förälskad i Filippinerna under sitt förstå år i Manila.
Den staden har så många smultronställen som inte förbipasserande hinner uppleva. Det är synd att Manila har sådant dåligt rykte. Så småningom insåg jag att mitt ständiga sug efter naturen och havet borde lyssnas på så jag tog chansen att bli manager för ett strandhotell på ön Siargao i Filippinerna. Tanken var att jag skulle stanna på ön i sex månader men så snart jag landat på flygplatsen och satt med näsan tryckt mot rutan i minibussen som susade fram genom oändliga vyer med kokospalmer, risfält, vinkande barn och vattenbufflar så visste jag att här skulle jag bli kvar.
Efter ett halvår på strandresorten öppnade Sanne och hennes kille ett litet backpacker-hostel, Paglaom Hostel, och efter 1,5 år av verksamhet har dom en stadig ström av härliga gäster som uppskattar det enkla livet lika mycket som de själva.

Min barndomsdröm att få arbeta med välgörenhet börjar ta sin början och numera arbetar jag med vår egen-startade organisation, Nature Kids of Siargao två dagar i veckan. Idéen med Nature Kids är att dels utbilda barn och ungdomar i miljömedvetenhet, dels hjälpa människor (framförallt barn) i nöd. Vårt senaste projekt är att stötta och hjälpa till att utveckla ett närliggande barnhem. Barnhemmet inackorderar 17 barn mellan 4-13 år, och drivs helt av donationer och volontärer. Härrom veckan hade vi ölfest på vårt hostel där all vinst gick till att köpa flip-flop till ungarna på barnhemmet, något många av dom inte ägde förr.

Min fysiska hälsa har aldrig varit bättre, trots att jag närmar mig 30 år. Jag rör på mig konstant och på denna outvecklad ö finns inga enkla lösningar, allt görs för hand och det finns inga snabbmatskedjor. Min mentala hälsa är något jag prioriterar och det faktum att jag kan umgås med mig själv långa perioder och vågar lyssna på min inre röst (som btw är betydligt snällare nu än förr) är för mig ett stort steg i rätt riktning. Livet här tillåter dig att lyssna på din kropp och din energi, det är mer värt än några pengar/framgång i hela världen för mig.

Jag menar inte att man behöver flytta till en ö i Stilla Havet för att finna lyckan, resan handlar mer om ditt inre jag och dina prioriteringar. Vi vet ju vad som gör oss lyckliga, ändå gör så många tvärtom.

OLE2

Ett vanligt utdrag ur Sannes vecka kan se ut som följande:

Måndag:
Yoga på morgonen, check in/ut gäster, gå strand promenad med våra 4 hundar, följa upp på vår leverans av handgjorda nyckelkedjor med den lokala souvenir shoppen. Åka moppe till matmarknaden och köpa råvaror till kvällens middag. Spela kort på eftermiddagen, samt finnas till för gäster som vill ha assistans.

Tisdag:
Åka på dagstur med gäster, denna gången var det ö-hoppning.

Onsdag:
Ta storlek på de Nature Kids barn som vi ska donera kläder till, samt åka till hamnstaden och inhandla nya set med kläder tillsammans med deras ledare. Utveckla vår självförsörjning och ekologiska lösningar på hostellet på eftermiddagen.

Torsdag:
Yoga igen, efteråt cykla till en av många öde stränder tillsammans med några av våra gäster. Underhållning av hostel samt gäster resterande dag.

Fredag:
Lek på stranden med hundarna, hälsa på barnhemmet, försöka lära mig hur man gör egen kokosolja och senare på kvällen stormiddag på vårt fullbokade hostel.

Lördag:
Yoga först, jobb på hostellet, men självklart tid att hänga i hängmattan också. Dejt tillsammans med pojkvännen.

Söndag:
Vilodag, vecko-inköp samt hälsa på vänner som bor runt om i byn.

Skall du till Filippinerna framöver? Gör ett besök på ön Siargao och Paglaom Hostel, en ö som för övrigt har riktigt bra förhållanden när det kommer till vågsurfing.