bok

Bild tagen av: Karolina Grabowska)

Överallt kan du läsa om det. Din träning är inte värd någonting om du inte låter kroppen vila mellan gångerna. Tyvärr är det lättare sagt än gjort. Hur ska man hinna vila efter sin träning när man har ett arbete, hem och femtioelva andra saker att ta tag i? Tanken av att sitta still och låta tiden rulla iväg kan göra mer skada än nytta – men vi måste vila- så hur gör man? 

Det är inte alltid lätt att slappna av, framför allt när man vill gör allt och helst på en gång.

5 vilotips (som ändå är sysselsättning)

Det är inte för alla att gå och lägga sig klockan 19 på kvällen och sova till alarmet ringer på morgonen. Dels kan det vara omöjligt om man har barn som inte vill somna så tidigt eller om man har djur som måste ut på en kvällspromenad. Men hur ska man lyckas vila och varva ned när det finns 1000 olika saker som kan göras i hemmet och man får spring i benen om man sitter sysslolös? Här kommer 5 tips:

  • Om du inte tycker om att sitta still framför TV:n kanske du tycker bättre om att sitta med mobilen eller surfplattan. Men det kan flera gånger vara stressande med sociala medier och du vill hitta något annat att göra, något som är mer stimulerande och mer sysselsättningen än att drömma om resmål och sukta i e-butiker. Då kan ett mobilcasino med spel som Gonzo´s Quest och Starburst vara ett bättre alternativ för dig. När du spelar på ett mobilcasino blir du både underhållen och sysselsatt, samtidigt som du vilar kroppen!
  • Har du någon lättare syssla som har legat och väntat på att bli gjord? T ex de eviga fotona som ska in i album, en hög med kläder som behöver sys om eller lappas, en film/musiksamling som behöver sorteras. Precis som med träningen finns det inga ursäkter, och känner du dig rastlös när du vilar är det bara att köra igång.
  • Har du ringt mormor på länge? Varför inte krypa upp i soffan med en kopp té och ringa eller höra av dig till de där personerna du så länge ha velat prata med. (Givetvis ska det vara avslappnande och roliga samtal som ska göras)
  • När var det sist du faktiskt plockade upp och läste en bok eller tidning? Om du vill bannlysa den digitala världen, eller i alla fall ta en paus från den, kan du faktiskt plocka upp den där boken som har legat och samlat damm på nattduksbordet. Vem vet, du kanske kan vila fram fantasin igen. Vanliga tecken på att man behöver vila, både efter intensiv träning eller intensivt arbete, är att man tappar orken att prestera, humöret blir sämre och fantasin försvinner, oavsett om det handlar om att drömma eller bara komma på vad man ska äta till middag.
  • Ta kvällen piano. Om inget av ovanstående förslag passar dig, och du känner dig fortfarande stressad av att du måste vila, gör dina vanliga kvällssysslor fast lite lugnare. Tillaga och ät maten i lite saktare tempo. Duscha lite längre. Stressa inte genom kvällen i samma takt som du gör på dagen. Sakta med säkert kommer du märka hur kroppen anpassar sig efter tempot och du kommer till slut känna att kroppen är trött, du har tillåtit dig att känna dig trött, och det är dags att gå och lägga sig.

Ångest för att man inte gör något

Det har idag blivit väldigt vanligt att man känner ångest när man vilar. Att man inte är aktiv och gör något nyttigt, kroppsligt som gynnsamt, är för vissa extremt stressande. Men det är inget nytt att träning är slitsamt och de flesta muskelgrupper kräver sin vila på 24-48 timmar innan man aktiverar dem igen. Kroppen behöver helt enkelt vila för att bli starkare och mer hälsosam. Hur kan det då komma sig att vi inte klarar av att vila trots att vi kan vår bas-fysiologi?

Dagens elittänkande samhälle har skapat en stress som tidigare inte fanns.

Önskan att ha fler timmar på dygnet är sann för väldigt många och vi ska hinna arbeta, träna, vara kulinariska hälsokockar, duktiga partners/föräldrar, hänga med på nyheterna, ha ett speciellt intresse, ett fint hem – de flesta hör nog vart det här är på väg. Flera psykologer är eniga om att det här är en ond spiral som kan stjälpa en individ och konsekvenserna kan vara ödesdigra om man inte tar ett steg tillbaka och lyssnar på vad kroppen har att säga. Utan tillräcklig vila kan man i värsta fall gå in i väggen eller erfara en hjärtattack eller stroke.

Ovanstående tips och information kommer förhoppningsvis att hjälpa dig inse vikten av att vila, även om det kan verka långtråkigt. Men efter ett tag kommer du att märka gensvaret du får från din kropp och du kommer att längta efter stunderna då du får sätta dig och vila.

DELA
Världens bästa redaktion.

LÄMNA ETT SVAR

Skriv kommentar!
Ange namn