Förra veckan fick Baws förmånen att rulla runt på gatorna i en Lexus IS 300h. Det är deras första bil i IS sport-serien som har hybridmotor. Hade bilen varit en kvinna hade vi friat till henne direkt, det här är nämligen kärlek vid första ögonkastet, och det bästa av allt är att kärleken växer sig starkare hela tiden eftersom bilen aldrig slutar att förvåna oss. 

Lexus IS 300h Lexus IS 300h

DESIGN
Bilen är en uppmärksamhetsmagnet tack vare sin stora tredimensionella front. Kjolpaketen fram och bak ger en attackkänsla, kaxighet och attityd.
Dem förmedlar helt enkelt styrka och kraft, vilket gör att myten om att Lexus skall vara en typisk lyxig ”gubb-bil” därmed är som bortblåst.

Hela den yttre designen ger en känsla av aerodynamik, man känner genast av hur smidigt bilen tränger igenom vindarna.
Bilen osar modernt tack vare de mjuka och sköna kurvorna kring hela bilen, inget har missats!

När vi kommer till insidan av bilen får vi genast en känsla av fart, högteknologi och säkerhet.
Det känns verkligen som en flygplanscockpit. Men samtidigt väldigt enkelt.
Sittplatserna är lägre och sportigare vilket ger en känsla av fart men ändå har man full kontroll över bil och väg.

UTRUSTNING
Lexus har verkligen tänkt till här precis som designen.
All teknik känns gjord på ett smidigt, skönt och mjukt sätt men framförallt genomtänkt ur ett förarperspektiv så att man kan anpassa det mesta för respektive individ.
Det är en hel svit fylld av elektroniska förarhjälpmedel, bilen är utrustad med åtta krockkuddar, backkamera, sido-sensorer (filövervakare), övervakning av däcktryck, döda vinkelvarnare, kollisionsvarnare och mycket mer.

Vidare har de ytterligare utrustning som verkligen tar denna bil till sjunde himlen.
Ventilerade framsäten, en väldigt smart och smidig GPS fylld med funktionalitet, 7″ mediaskärm, Dual-Zons klimatanläggning, Blåtand för ljudöverföring mellan olika enheter såsom mobil, ipad, dator (givetvis finns också AUX och USB uttag) samt Xenon-strålkastare med varselljus.

Bilen har med andra ord ALLT en förare kan tänka sig behöva. Underhållning av högsta klass och bra säkerhet.

Lexus IS 300h Lexus IS 300h

KÖRNING
Det första man kände när man började köra bilen var greppet och vilken kontroll man hade över bilen. Hur bilen följde med längst vägarna och kurvorna som en smörklick på en varm stekpanna.
Här kände man även av att den yttre designen spelade sin roll, alltså hur aerodynamiken flödade kring bilen som gav fruktansvärt bra balans och tack vare dess snabbt skiftande växellåda finns det inget som kan stoppa dig på vägarna. Du kör på vägarna som en BAWS.

Vi på redaktionen föredrar (såklart) att åka så tyst som möjligt till fin Beethoven-musik. Men ibland kan man sakna känslan av när man var 18 år, nyligen fått körkort och ville imponera för vänner och damer. Alltså motorljudet, oroa er inte, Lexus har tänkt till. Tack vare det så kallade ”Active Sound Control” som du styr ifrån cockpiten, kan du justera ”motorljudet” samt ”känslan” inne i cockpiten. Man kan alltså höja och sänka, utan att det påverkar någon bränsleförbrukning eller dylikt.

För övrigt är bilen extremt tyst, man njuter verkligen till fullo av antingen ingen musik alls och bara tar in ”swish” -ljudet utifrån eller så drömmer du dig till något passande tack vare det extrema kristallklara ljudet som levereras från Mark Levinson.
(Mark Levison har jobbat tätt tillsammans med Lexus och designat hela inredningen för att skapa den extremt höga ljudkvalitén. Som ni vet ”studsar” ljud och vibrationer i cockpiten, man har alltså utformat designen tillsammans för att uppnå högsta klass.

http://youtu.be/slETbZ7FIs0
http://youtu.be/0YYfiN2wG44

HYBRIDEN
Lexus har precis som allt annat i denna bil verkligen lyckats med Hybriden. Den är så tyst att du inte känner av den. Du märker knappt någon skillnad när du kör på bensin eller på hybriden.
Denna hybrid är väldigt komplex och avancerad men ändå så himla enkel för föraren. Vid lägre hastigheter går bilen endast på hybriden, men vid stabil uppnådd hastighet är det en kombination av hybrid och förbränningsmotor. Dock beror detta på på vilket ”mode” du kör på.

Vad menar vi med olika ”mode”? (Läs det engelska ordet, inte ”mode” som i svenskans ”kläder”, hallå eller)
Jo, det finns nämligen fyra lägen att välja emellan: Eco, Normal, Sport och Sport+.

Detta måste vi uppmärksamma, vi kom över 80 mil på en fulltank med en genomsnittlig förbrukning av endast 6,5L /100km på blandad körning i ECO mode. Denna hybrid är guld värd för plånboken också! Men väldigt tacksamt att man med enkla vridmoment kan race:a på vägarna som en BAWS och givetvis få med det klassiska motorbullret.

DETALJER
Som ni noterat har Lexus tänkt igenom alla punkter, men det finns så mycket mer. Hela denna bil är så pass detaljrik men fortfarande enkel för föraren och passagerarna. Man har grävt ner sig så pass mycket att man till och med tänkt till om ”sömnarna” i bilen, och var de skall sitta.

Några slutord är att vi på BAWS inte kan skala ned allt i detalj i textform, vi rekommenderar istället starkt att man bokar en provkörning genast!
Bilen måste bara upplevas, därmed basta. Vi älskar den.

Och dessutom är det faktiskt lite coolare att rulla en Lexus snarare än en KIA. Så är det.

Lexus IS 300h Lexus IS 300h Cockpit

DELA
Världens bästa redaktion.

LÄMNA ETT SVAR

Skriv kommentar!
Ange namn