Toyota-Yaris-Hybrid-2013
Toyota-Yaris-Hybrid-2013

BAWS har under en veckas tid rullar runt i Stockholms gator i en Toyota Yaris Hybrid. Vid en första anblick imponerades vi inte av bilen, men efter några mil insåg vi att vi satt i en riktigt stabil bil med hög körglädje.
Den är fylld av smarta och enkla lösningar, kompakt men ändå rymlig inuti gör nya Yaris extremt lätt och rolig att köra. Yarisen är ytterst funktionell och smidig. Trots att bilen tillhör ”småbilsklassen” har man tänkt på många fina detaljer som ger känslan av en lyxig och stor modern bil.

Förutom en spännande interiör har man tryckt in en Toyota Touch, ett multimedia- system som bland annat ger dig åtkomst till ditt musikbibliotek på din smartphone och som guidar dig på vägarna. Du kan även använda den stora 6” skärmen som backkamera när du ska parkera. Hur vanligt är det på en liten bil?

2013-Toyota-Yaris-Hybrid

Precis som Lexus IS 300h vi provkörde för inte så länge sedan har även Toyota tänkt på aerodynamiken och har en kaxig front (se bilderna).

Som rubriken lyder så har Toyota sett till att hybridtekniken även nått småbilsklassen.
Toyota har komprimerat sitt hybridsystem och tryckt in det i lilla Yaris, som är en parallellhybrid precis som Lexus IS 300h. Det innebär att det finns två motorer som driver bilen: en bensin och en elmotor.
När bilen rullar fritt och bromsas återvinns rörelseenergi, genom elmotorn som då får tjänstgöra som generator, och lagras i ett hybridbatteri som är placerat under baksätet.
Dock fick vi känslan enligt multimediamonitorn av att hybriden inte samarbetar lika smidigt som Lexus IS 300h, känns som att bensinmotorn jobbar snäppet hårdare och att elmotorn hoppar in några millisekunder senare. Kan dock bara varit en psykisk känsla då enligt Toyotas experter bygger hybridmotorn på exakt samma sätt som Lexushybriden. Oavsett vad är det ett fenomen i sig att en liten bil som Yaris lyckats få sig en stadig Hybridmotor.

Toyota-Yaris-Hybrid-2013

Toyota-Yaris-Hybrid-2013

Toyotas avancerade teknik håller kostnaderna, bränsleförbrukningen och framförallt utsläppen på en extremt låg nivå.

Utöver hybriden och att Yaris är en liten, smidig och kaxig stadsbil så får man inte glömma vissa detaljer med tanke på att bilen tillhör ”småbilsklassen”, detaljer vi aldrig upplevt i de andra små bilarna man kört genom tiderna:
– Panorama tak (ni fattar känslan?)
– Lampa i bagageutrymmet
– Diodlampor, fram och bak
– Multimediapanelen med backkamera
– De detaljrika ”stygnen” på sätena och panelen som man oftast bara upplever i de större, dyrare och lyxigare bilarna
– Automatisk växellåda
– Det blå ljusskenet kring instrumentpanelen som ger modern känsla osar självsäkerhet och kaxig attityd
– Tillräckligt generöst med bagageutrymme, med dubbla hyllor, den nedre hyllan är till för att ”gömma” värdesaker. Mycket enkel och smidig lösning, big up till Toyota!
– Förarsätet har ett armstöd, detta är något som var MYCKET uppskattat och hedrande

Det enda minuset vi upplevde var motorljudet när man gasade på, det bullrade på ganska fint inne i kabinen.
Men å andra sidan, tänk på priset, tänk på bilens ändamål. Den fungerar alldeles utmärkt i de flesta situationer i människans vardag.

DELA
Världens bästa redaktion.

LÄMNA ETT SVAR

Skriv kommentar!
Ange namn