Deadwood_pair_case

Med filosofin ”Bär man glasögon blir man automatiskt en glasögonorm” har de tre vännerna Jan, Lars och Steffen designat och tillverkat optiska bågar och solglasögon i snart 10 år.

Vasuma grundades 2005 med målet att skapa alternativa glasögon och därmed utmana de stora spelarna på marknaden. Enligt sin filosofi har Vasuma döpt varje båge efter olika ormar, t. ex: Mamba, Snok och Puff Adder.

Till våren kommer flertalet nya modeller i kollektionen, de flesta inspirerade från de bästa vintage- stilarna från 50- och 60-talen. 2015 kommer även att bjuda på flera spännande samarbeten, först ut är samarbetet med Deadwood. Tillsammans har de hittat den perfekta mixen mellan Vasumas klassiska stil och Deadwoods hantverk med återvunnet skinn. Resultatet är en skinnbeklädd metallbåge som levereras med ett vikbart mjukt skinnfodral.

ill

Hur kom det sig att ni började tillverka just glasögon?

Det var lite av en slump i ärlighetens namn. Först lanserade vi en kollektion med vinteraccessoarer, det var mössor i angoraull med en stor broderad karp på. Det var år 2006 och vi sprang på en producent som helt enkelt frågade om vi inte var sugna att göra några solglasögonmodeller. Nu 10 år senare gör vi enbart solglasögon, vi är oerhört tacksamma och ödmjuka inför det faktum att folk väljer våra glasögon. Det känns mäktigt.

Vad har ni för designfilosofi? Vad utmärker Vasuma?

Vi har ingen direkt utpräglad designprofil men vi försöker alltid släppa modeller som ligger oss väldigt nära rent personligt. Vi är tre starka viljor i Vasuma, födda under tre olika årtionden. Det präglar säkerligen vår produkt och vi försöker hålla bågarna så tidlösa som möjligt. Vi försöker göra det med en skandinavisk känsla, stilrent och sofistikerat.

Har ni någon rolig anekdot som ni kan dela med er av?

Jag kommer ihåg ett tillfälle då vi var i Hong Kong. Det var vår första gång i Kina och jag som är är 1,79 lång kände mig plötsligt extremt lång. Jan som är drygt två meter lång och muskulös uppfattades omänsklig. Vi stod i en hiss när dörrarna öppnades och vi möttes av ett ungt hippt kinesiskt par på väg in. De blev så rädda att de i panik backade ur hissen med skräck i ögonen.

Vad har ni för framtidsplaner?

Nu satsar vi för fullt på att få fler marknader att fungera, framförallt i Italien och Frankrike. Vi har snart 75 återförsäljare i Italien och varumärket börjar sätta sig även där. Vi kommer med start 2016 ställa ut på fler internationella mässor.

Sist men inte minst, hur ska ni fira?

Vi tänker fira under hela året tror jag! Men slå på stort någon gång i maj. Vi planerar en stor fest för kunder, vänner och familj. Nåt sånt!

DELA
Bow down to the great Bob Digi Digi.

LÄMNA ETT SVAR

Skriv kommentar!
Ange namn