antonio-stanisci

När FCA Nordic (Fiat Chrysler Automobiles) letade efter en ny VD föll valet på den 45-åriga italienaren Antonio Stanisci, en man med en gedigen meritlista i bagaget. Antonio har lång erfarenhet inom FCA-organisationen och sedan ett år tillbaka axlar han VD-rollen för Alfa Romeo, Jeep, Fiat, Abarth och Fiat Professional i de nordiska länderna.

Att Antonio är en BAWS råder det inga tvivel om, och under Jeep’s 75-årsjubileum satte vi oss ner med honom för att snacka om bilar, framtid och varumärken.

Antonios resa tog fart för cirka 20 år sedan när han började arbeta för Chrysler i Italien som bland annat försäljningschef. Efter sammanslagningen av Fiat och Chrysler agerade han både som VD för Jeep i Italien samt som Marknadschef för Fiat Punto i EMEA-regionen. Ett minst sagt utmanande uppdrag, men som med största sannolikhet format honom till den viktiga nyckelperson han är idag.

Jeep-eventet var mycket lyckat, och att fira 75 framgångsrika år var inget som BAWS tänkte missa, speciellt inte med tanke på vårt enorma motorintresse. Och av den anledningen ville vi veta så mycket som möjligt om Jeep, och Antonio hade svaren.

Hur står sig Jeep bland folket egentligen?

– Först och främst måste man urskilja SUV och Jeep, det är viktigt. I folkmun är alla ”SUV-bilar” en Jeep. Men Jeep är en Jeep. Svårare än så är det inte.

Men hur ska man få människor att förstå skillnaden?

– Detta är såklart något som måste bearbetas fram ännu tydligare, det kommer ta tid. Varumärket Jeep skall framhävas ännu mer samt påvisa att Jeep inte enbart är till för grov terräng, man kan även använda Jeep som en smidig familjebil. Och är man ute efter att rulla runt i en premiumbil har vi vår utomordentliga lyx-Jeep Grand Cherooke. Skillnaden på den och en vanlig SUV förstår man samma sekund som man ser den.

Jeep känns personligt på något sätt, är det ett varumärke man associerar sig med på ett djupare plan än andra varumärken?

– Ja absolut. Historiskt sett har Jeep alltid handlat om att skapa en relation till bilägaren, ett sätt att leva. En stil för ens vardagliga liv helt enkelt.

Hur gör ni för att uppnå den känslan?

– Vi har skapat en internationell klubb som vi kallar för Jeep Owners Group. Där skapar medlemmarna tillsammans olika aktiviteter i samband med sina respektive bilar.
Det finns även en Jeep Academy för att du som ny Jeep-ägare skall lära känna din bil och lära dig att maximera bilens kapacitet.

Hur ser framtiden ut för Jeep, kommer vi få se några nya modeller inom en snar framtid?

– Några tillägg till modellprogrammet kommer vi inte visa upp förrän 2017. Däremot finns det ett åtagande att uppfylla den stora potentialen av nuvarande modeller, som är idealiska för den skandinaviska marknaden med berg, snö och oframkomliga vägar.

Man ser sällan TV-reklam om Jeep, som annars är vanligt bland andra bilvarumärken. Hur kommer det sig?

– Det beror på att historien om Jeep och dess framgångar inte behöver lyftas fram genom TV-reklam. Jeep är ett socialt varumärke som behållit sin ”äkthet” tack vara allt engagemang om och runt omkring Jeep. Som jag sa innan, Jeep handlar om att skapa en relation till personen som kör den, och TV-reklam skapar inte relationer.

DELA
Världens bästa redaktion.

LÄMNA ETT SVAR

Skriv kommentar!
Ange namn