gatu1

Svensk rap ser väldigt ljus ut nu, det finns en oräknerlig skala som själva gör musiken, lyssnar, stödjer och ser till att den sprids och tas emot på ett värdigt sätt. En av dessa personer är Pontus Gustavsson, som bland annat driver den mycket populära podcasten vid namn Gatuslang. Det är dags för hans 100:e avsnitt och det kommer firas med ett efterlängtat event på Cali Roots OG-Store i Stockholm. Vi fick chansen att träffa Pontus och kolla lite vem Gatuslang-profilen är. Med omvända roller är det Pontus som blir intervjuad.

Berätta vem Pontus Gustavsson är?

Jag är en glad musikälskande Göteborgare på trettio bast bosatt i Stockholm sedan fem år.

Gatuslang, för dem som inte vet. Vad är det?

Det är en podcast där jag gör djuplodande intervjuer med profilen inom svensk hiphop. Ett ocensurerat och ärligt forum för kulturen att berätta sina historier från sin upplevelse av hiphopen som vi älskar.

Du släpper nu 100:e avsnittet. Är det ett mål som nåtts? Vad blir det för happening?

Ja jag lovade mig själv tidigt att jag skulle göra 100 avsnitt oavsett om jag fick någon inkomst eller inte. Så det är ett eget mål som jag äntligen nått fram till. Jag firar 100 avsnitt tillsammans med min samarbetspartner Cali Roots den 19e november i deras OG-butik. Pato Pooh, Trojka, Mindfellaz, Bashie och Boogie B kommer kicka lite live och Rob N’ Raz kommer spela skivor. Dessutom släpper jag min fjärde Gatuslang t-shirt som är något utöver det vanliga och som om inte det var nog släpper jag två retrotröjor med Pitch Control och Rooftop Records-logotyper på.

gatuposter

För någon som inte har jättekoll på svensk rap. Vilket/vilka avsnitt av Gatuslang föreslår du?

Jag har alltid lobbat för att man ska gå igenom Gatuslang i kronologisk ordning. Nu har jag utvecklat programmet väldigt mycket till det bättre under de här tre åren så de tidigare avsnitten hade inte lika tydlig och fördjupande form som de senare avsnitten har. Men jag vet att många lyssnare älskar avsnitten med Kaplan, Promoe, Ken Ring, DJ Erase och Big Fred-avsnitten är riktigt episka. Men jag är verkligen nöjd över alla avsnitt annars hade jag inte släppt de.

Gatuslang handlar om svensk rap. Har du alltid haft ett intresse av svensk rapmusik? 

Jag fick Just D’s-platta Tre Gringos 93/94 och ville ha mer. Så fick jag Just Ds skiva Plast när den släpptes 1995 som jag lyssnade sönder tills jag kunde rappa med i alla texter. Det kändes riktigt coolt eftersom jag inte förstod vad favoritgrupper som Kriss Kross och Cypress Hill rappade om.

Gör du musik själv och hjälper det dig i ditt arbete?

Jo det gör jag, men jag försöker separera eget musikskapande och mitt musikjournalistiska arbete. Många skulle nog se det som ett problem att göra båda men jag tycker snarare att det är en styrka att en person som arbetar med musikjournalistik har gjort musik själv och många aktiva inom scenen gör det idag. Det gör att jag förstår alla versmått, rim, flows och olika typer av beats att rappa på när jag ska beskriva musiken jag älskar.

Bästa Gatuslang-minnet?

Det finns otroligt mycket. Men som jag sagt i alla år så är det är podcasten letar sig utanför internet och mobilnät. Jag sa i något Gatuslang-avsnitt att lyssnarna gärna fick bjuda på käk eller en bärs om de diggade podden. Då hörde bland annat en kille av sig och bjöd mig på en hamburgemeny på Vigårda i Mood-gallerian. Och en öl blev flera öl. Idag är Eli, som han heter, inte bara en god vän utan en av de trevligaste dudsen jag känner. Det samma gäller Eskilstuna-ligan De Omutbara och Ernst som bloggar för Gatuslang och massa andra fantastiska människor jag träffat genom min pod.

gatutimbMin tidigare kombo hade också en alpacka som han byggt i säckväv med ett skelett av plast. Alla som besökte oss var alltid jävligt hype på den. Så det var ju fett kult när artister som Timbuktu, Promoe, Dogge och Rob red på den.

Drömintervjun?

Det finns många men framför allt handlar det om de artisterna som sällan gör intervjuer eller inte har berättat sin historia för oss fans. Feven, Ayo, Profilen, Cream och Leila K är solklara guldklimpar som jag är helt säker på skulle leverera helt legendariska intervjuer tillsammans med Gatuslang.

Hur känns mottagandet av Gatuslang?

Det känns fantastiskt att få så mycket kärlek som jag fått och det har nästan uteslutande vara positivt, har det varit negativ respons har det många gånger varit konstruktiv kritik för att utveckla podcasten. Men jag är nog den mest självkritiska och är fullt medveten om de brister som kan finnas. Men det känns som det har blivit en institution i svensk hiphop. Så det känns jävligt trist att Sverige Radio inte ville plocka upp mina pitchar eller att någon kommersiell radio inte plockat upp formatet och velat utveckla det med mig. Men om någon representant för någon radiokanal läser detta så är det bara att ta kontakt med mig så gör vi Gatuslang ännu bättre och större.

Vad är det som driver dig att göra din podcast?

Kärleken till kulturen först och främst. Att presentera riktiga människor och hiphopartisters spännande liv och historier och vara en motvikt mot en populariserad kulturjournalistik som tagit sig djupt in i instutioner som Sveriges Radio. Det handlar för lite om substans idag och alldeles för lite tidlös dokumentering. Alltid denna rubrik och trendjournalistik med genomsyrande individualism där personkult, hype och ryggdunkning är viktigare än analyser, kött och blod.

Hur länge har du själv lyssnat, sysslat, arbetat med hiphop/rap?

Jag har arbetat med musikjournalistik sedan jag var i tidiga tonår. Började tidigt skriva för olika internetmagasin och webbsidor. Hiphop har jag lyssnat på i över 20 år men definierade mig som hiphopare runt 1998.

Vad har du tidigare gjort i den svenska rapscenen?

Jag har gjort en jävla massa och lagt ned alldeles för mycket ideella timmar. Men det har också varit en fantastisk resa. Mina främsta meriter är väl att jag varit med och drivit den svenska hiphop communityn Whoa, hiphopansvarig på Sveriges största recensionssida dagensskiva.com och chefredaktör på Svenskunderjord.com som var dåtidens största hiphopsida på nätet. Sen har jag ju sänt hiphopradio sedan tidigt 00-tal, arrangerat klubbar och släppt egen musik i olika format genom åren.

Hur ser den rapscenen ut nu till skillnad mot när du började engagera dig i den?

När jag började engagera mig i scenen på allvar var den ju verkligen i en dipp. Det fanns mycket talang på ungdomsgårdar och det fanns ett intresse men skivbolagen hade tappat hoppet om gulderan i svallvågorna av Petters debutalbum. En grupp som Snook ifrågasattes av puritarianer och folk var betydligt mer trångsynta men det fanns heller inte så mycket ”hiphopturister” som hakade på trenden och skulle definiera hiphop. Det finns mycket mer olika stilar idag vilket också gör scenen mer splittrad. Dels för att den är större men också för att det inte finns något naturligt forum för folk att samlas på. Tidigare fyllde Whoa en viktig funktion men inget har ersatt Whoa idag. Kingsize-galan hade kunnat bli en viktig plats för artister att träffas en gång om året. Annars mår den väldigt bra musikaliskt men det är fortfarande för mycket bra musik som inte syns i stormedia och får uppmärksamhet.

Har du något du vill säga eller tipsa läsarna om?

Lyssna på Gatuslang och sprid ordet. Lyssna på den fantastiska podcasten DJ 50 Spänn, checka Erik Lundins nya EP Suedi och kolla in Keyas debutplatta Nyanser av blå som släpps den 27e november. Svinfet!

En människa med mer glöd och passion än Pontus är svår att hitta, så gör som baws och alla fansen och ta och lyssna er igenom Gatuslang så kan jag lova er att ni har otroligt inspirerande och härlig djupgående lyssning. Och missa inte eventet för 100:e Gatuslangavsnittet den 19:e november.

Lyssna Podcasten HÄR

Gatuslang.se

gatupod

 

DELA
Till utseendet ingen svärmorsdröm, men ett hjärta av guld och förkärlek till hiphop och snus. Christian Norgren vet vad du ska lyssna på.

LÄMNA ETT SVAR

Skriv kommentar!
Ange namn