48548_Fr5Slip-P1.tiff

Brukar du få en dipp innan lunch? Känner du dig trött även fast du har ätit en ordentlig frukost? Du har ätit din havregrynsgröt, druckit din färskpressade apelsinjuice och ätit dina ägg mackor ändå känns det som att du behöver fem koppar kaffe för att vakna till?

Frukost är den viktigaste måltiden på dagen heter det. Det har nog de flesta hört? En bra frukost är viktigt för de som måste vara mentalt med i matchen under dagen  samt grunden för att vara pigg, alert och fokuserad. Visst kan man piggna till med hjälp utav en redbull eller en dubbel espresso men hjärnan ska kunna fungera även utan ”hjälpmedel”.

I mitt yrke där jag arbetar som PT eller terapeut handlar allt om att kunna ge 100% av mitt fokus till mina klienter. Det fungerar inte att känna sig trött efter måltider, mat ska ge energi inte tvärtom. Innan jag lärde mig hur min kropp fungerar och vad den behöver så upplevde jag ofta att jag ville sova efter jag hade ätit. Speciellt efter frukost. Någon som känner igen sig?

Vad är det som är gemensamt med de flesta människors frukost? Kolhydrater.

Jag är inte för eller emot kolhydrater, allt har sin plats, kolhydrater, fett och protein. Men de flesta av mina klienter (även jag) startar sin dag med en måltid på protein och fett.

Här kommer lite tips på hur du ska starta din dag för att få maximalt med energi och kraft:

– Gör en omelett på 2 hela ägg och 3 vitor, hacka i lite kalkon, lök och tomat.

– Skippa juicen drick istället en större mängd vatten, gärna med ekologisk pressad citron.

– Grönsaker ska ner även på morgonen. Har du svårt att få i dig dina grönsaker tycker jag att du gör en drink.

Blanda ner:
Ekologisk spenat
Broccoli
Hackad ingefära
Vatten

Har du ett träningspass planerat under dagen så ät större delen av dagens kolhydrats intag efter träningspasset men mer djupare om det sen.

Nu kan vi varva ner, sova gott och djupt och starta dagen på bästa sätt. Like a baws.

DELA
Världens bästa redaktion.

LÄMNA ETT SVAR

Skriv kommentar!
Ange namn