pro1

Om man befinner sig på gymmet ofta har man säkert hört talas om det. Vet man inte namnet har man kanske ändå sett en och annan knyta något runt armen, vaderna eller benen under träningspasset. Varför? För att bygga större muskler såklart.

Ocklusionsträning kallas det och har länge varit en hit i USA, och nu börjar även Sverige få upp ögonen för träningsmetoden.

Det har Swedish Muscle Engineering tagit fasta på och har därför lanserat sin nya produkt PROcclusionett perfekt träningstillbehör för att maximera effekten av ocklusionsträning.Bandet begränsar blodet från att passera ifrån muskeln vilket ger en anabol effekt. På engelska kallas det ”Blood flow restriction training”.

Hur funkar det?
När du begränsar blodet i venerna men lämnar artärerna öppna så tillförs blod till muskeln men begränsar flödet ut från muskeln. Denna begränsning medför en ökning av cellsvullnad. När dina celler sväller jobbar kroppens försvarsmekanism och så småningom omstrukturerar cellerna sig och blir större. Det innebär större muskler.

Ocklusionsträning orsakar också att mjölksyra bildas i muskeln. Mjölksyra har anaboliska egenskaper vilket är muskelbyggande och som slår på proteinsyntesen.

Hur tränar man med Procclusion?
Man spänner på Procclusion över armarna eller vaderna när man ska träna. För att få bästa effekt ska man helst ta lättare vikter och köra mellan 15-30 repetitioner. Man väljer själv om man vill ha banden spända under hela övningen eller om man släppa på spänningen mellan varje set. Det är dock viktigt att inte köra med banden spända under ett helt pass. Ett alternativ är att använda metoden som avslutning på ett pass för att boosta träningseffekten.

Hur mycket ska det strama åt?
Lägg på ett måttligt hårt tryck, blodflödet skall inte strypas helt. På en skala 0-10 skall trycker vara mellan 6-7 när du drar åt banden. Du får själv känna efter så att det känns OK för just dig. När du testat några gånger märker du hur det ska kännas när banden sitter rätt för dig. Om du ej känner effekt och du inte uppnår stumhet eller mjöksyra, sitter banden troligtvis för löst. Sitter banden för hårt kan du få ont istället, tänk på det.

En svensk studie från GIH resulterade i en muskelökning med 0,25% per dag genom att träna med ocklusion, jämfört med genomsnittet på 0,11% med vanlig träning. Flera amerikanska studier har påvisat att ocklusionsträning bidrar till muskelhypertrofi efter ett par veckor.

BAWS har kört några pass med Procclusion-band från Swedish Muscle Engineering och kan rapportera om sjuk pump och rejäl träningsvärk i armar och vader. Det här är revolutionerande och vi uppmanar alla till att testa. Ni kommer inte ångra er!

KÖP PROCCLUSION HÄR för endast 299:- inkl frakt.

pro2

DELA
Världens bästa redaktion.

1 KOMMENTAR

LÄMNA ETT SVAR

Skriv kommentar!
Ange namn