bi

Citroën har tagit fram en helt ny bil inför rallysäsongen 2017. Reglerna är ändrade och tillåter nu mer effekt vilket garanterar spännande rallyn i hård konkurrens. Säsongen omfattar 13 tävlingar och Citroën har just utsett de förare som ska köra för teamet i år. Målsättningen för teamet är att ta vinster 2017 och att vinna VM 2018. Citroën C3 WRC gör sin debut den 19-22 januari i Monte Carlo-rallyt men kan därefter ses fara fram i de svenska skogarna under Rally Sweden.

Framgångsrik rallyhistoria genom tiderna

Redan på 50- och 60-talet tog Citroën sina första rallysegrar men det var först i början av 90-talet de verkligt stora framgångarna kom. Ari Vatanen vann Paris-Dakar 1991 med en ZX vilket upprepades av Pierre Lartigue åren 1994, 1995 och 1996. Citroën ZX vann fem gånger Cross Country Rally World Cup. Med WRC-programmet kom Xsara och vann stora rallyn som Korsika och Catalunya. 2003 satsade Citroën stort och placerade sig 1-2-3 i Monte Carlo. Citroën tog sitt första märkes-VM 2004 där Sebastien Loeb och Daniel Elena inledde sin otroliga serie med nio VM-titlar i följd. Med C4 WRC tog Citroën ytterligare tre märkestitlar och med DS3 två till 2011 och 2012. Efter ett kort uppehåll är nu Citroën på ”banan” igen med C3 WRC och ett nytt kapitel i varumärkets rallyhistoria kan börja skrivas.

En treårscykel inom WTCC var tillända och Citroën var på väg att lansera en ny viktig modell – C3. FIA höll på att skriva ett nytt reglemente för WRC och nya C3 matchade detta perfekt. De största nyheterna är att högre motoreffekt och fler aerodynamiska hjälpmedel tillåts. Vidare har den ställbara mittdifferentialen återkommit. De nya reglerna förväntas locka en yngre publik till tävlingarna genom bilarnas mer spektakulära och smått vilda framtoning. Trycket är hårt från tidigare framgångar men vi behandlar den här utmaningen med respekt”, säger Yves Matton, chef för Citroën Racing.

Långt arbete bakom den nya rallybilen

Arbetet började i april 2015, efter att de nya reglerna blivit kända. Den 19 november offentliggjordes planerna och då fanns bilen på CAD-stationerna i utvecklingscentret. Första prototypen färdigställdes och den 11 april 2016 kunde bilen för första gången provköras i Paristrakten. Nu började landsvägstesterna i södra Frankrike men bilen var kamouflerad då C3 ännu inte premiärvisats. I juni byggdes en andra bil för test på asfaltbana. Föraren Kris Meeke knöts till teamet och började de första testerna som kom att sträcka sig över 9500 km. Den 13 december 2016 homologerades bilen av FIA.

Ny turbomotor utvecklad av Citroën Racing

Erfarenheterna från WTCC-racingen med C-Elysée har använts vid framtagningen av den nya turbomotorn på 1600 cc. Effektökningen beror huvudsakligen på att man tillåtits öka diametern på strypbrickan i insuget från 33 till 36 mm. Effekten har därigenom ökat med 20 % till 380 hk men då laddtrycket fortfarande är begränsat till 2,5 bar är vridmomentet detsamma, cirka 400 Nm. Tillförlitlighet är viktig i rally och endast tre motorer per bil och säsong är tillåtna. Detta har motorn redan visat sig klara vid WTCC-tävlingarna där belastningen är minst lika stor.

Citroëns första rallybil baserad på en femdörrarsmodell

Standardmodellens kaross har anpassats för den stora bakvingen, skyddsburen och kardantunneln. De bakre dörrarna har tagits bort och interiören har anpassats för förarnas platskrav, viktfördelning och för den passiva säkerheten. Bilen har blivit 55 mm bredare och ger utrymme för fler aerodynamiska hjälpmedel. Fyrhjulsdrivningen har ändrats så att det går styra drivkraften olika till fram- och bakaxel vilket påverkar styregenskaperna och väggreppet.

DELA
Världens bästa redaktion.

LÄMNA ETT SVAR

Skriv kommentar!
Ange namn