1994 släppte EA Sports det tv-spel som för alltid kom att förändra på vilket sätt fansen kommer i kontakt med fotboll, nämligen FIFA. Spelet och dess grafik har sedan dess utvecklats, inte minst i popularitet. Spelet har idag över 3 miljoner spelare spridda över hela världen.

I samband med släppet av spelets senaste upplaga har Nike och EA Sports samarbetat fram en limiterad version av Mercurial Superfly. Skon lyfter fram utvecklingen av spelets grafik, från 16-bitar i 1994 års upplaga till dagens högupplösta spelupplevelse.

640_nike_gfbl_ea_sports_mercurial_v3_original

“This collaboration came together rather organically,” säger Nathan Van Hook, Senior Design Director på Nike Football. “Our design team spends a lot of our free time playing football – both on the pitch and via video game – we’re pretty obsessed with both. We wanted to create something memorable that brings together the physical and virtual worlds.”.

Som en nick mot utvecklingen av spelets grafik har insidan av skon en pixlad 16-bitsinspirerad design som övergår i en högupplöst variant av samma design på skons utsida. EA Sports logga är placerad på skons innersula, skosnören och häl. En unik version av Mercurial-loggan har designats enbart för denna sko och återfinns inte bara på skon utan även på kartongen och den medföljande skopåsen. Precis som ovansidan av skon går Mercurial-loggan från högupplöst till 16-bitar.

I spelet kommer den virtuella skon finnas tillgänglig från den 22a september i EA Sports Football Club Catalog (Upplåst vid level 7). Anthony Martial planerar att ha på sig skorna på planen den 24e september. Skorna kommer finnas tillgängliga den 26e september via Nike Football appen och Nike.com.

Den limiterade skon tillverkas i 1500 par, alla individuellt numrerade.

sko

LÄMNA ETT SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here