FIFA’s officiella sponsor Emirates tillkännager idag att Portugals lagkapten Cristiano Ronaldo blir bolagets nya globala ambassadör. Under en presskonferens i Madrid visade flygbolaget sin kampanjvideo med superstjärnan tillsammans med Emirates andra globala ambassadör, Pelé.    

De två fotbollsidolerna syns tillsammans med fans i Emirates förstaklass-lounge ombord på en Airbus A380 i den nya digitala kampanjen som lanserades världen över idag. Varje generation fotbollsentusiaster har sin egen hjälte men åsikterna går isär om vem som är den största fotbollsspelaren genom tiderna. Vare sig det är Pelé, Ronaldo eller någon annan så lär debatten gå vidare i sommar när fotbolls-VM drar igång.

Lanseringen av Ronaldo kommer bara 74 dagar innan världens populäraste sportevenemang går av stapeln i Pelés hemland Brasilien. Ronaldo, som två gånger blivit utsedd till årets FIFA-spelare och som spelar för Emirates-sponsrade Real Madrid, ska leda sitt landslag i Sydamerika i sin tredje turnering och hans andra som kapten. Sedan landslagsdebuten 2003 har han spelat över 100 matcher vilket han är den yngste portugis som gjort och samtidigt slagit målrekord.

I januari i år utsågs den trefaldiga VM-segraren Pelé till Emirates första globala ambassadör sedan 2006 då Franz Beckenbauer innehade rollen. Cristiano Ronaldo var det ideala valet vid sidan av Pelé för att fortsätta traditionen att bara jobba med de absolut bästa.

“Både Cristiano och Pelé är välkända världen över. Det är inte enbart för att deras namn och ansikten är synonyma med fotboll på högsta nivå, utan också för deras förmåga att inspirera och koppla ihop människor både på och utanför sportarenan. Varje år är flygbolaget Emirates, som sammanför passioner och människor, involverade i mer än 200 sportevenemang där fans och kunder delar exklusiva upplevelser. Kampanjen återspeglar Emirates filosofi till att göra mer än enbart transportera människor, som att förena dem genom sport och kultur”, säger Boutros Boutros, Emirates Divisional Senior Vice President of Corporate Communications and Brand.

”Cristiano Ronaldo är en ikon för den här generationens fotbollsfans och är ansedd som en av de främsta fotbollsspelarna genom tiderna. Han har slagit flera rekord och fått flera utmärkelser genom sin karriär men ändå fortsätter han att utmana sig själv för att nå nya höjder. Vi är glada över att få jobba med honom, dels för hans inställning och dels för hans förmåga att inspirera fans världen över.”

Som officiell FIFA partner sedan 2006 har Emirates varit involverade i FIFAs damfotbolls-VM, U20- och U17-VM, liksom VM, och nu det kommande världsmästerskapet i Brasilien.

Med dagliga flygningar från Dubai till Rio de Janeiro och São Paulo, väntas Emirates transportera över 18 000 passagerare under den månadslånga turneringen i år. Flygbolaget sammanflätar Brasilien och den sydamerikanska kontinenten med resten av världen och underlättar handel och turism med förbindelser bortom Dubai till Fjärran Östern, Mellanöstern, Australien och Afrika.

DELA
Världens bästa redaktion.

LÄMNA ETT SVAR

Skriv kommentar!
Ange namn