fifaa15

FIFA-serien behöver ingen närmare presentation. Alla som gillar fotboll (och även de som inte gör det) har någon gång spelat FIFA. För vissa är det ett roligt tidsfördriv, för andra är det dödligt allvar. Vi tillhör kategori två.

Det märks att årets FIFA har steppat upp inför de nya konsolerna. Grafiken är som alltid magnifik, och denna gång av förklarliga skäl bättre än FIFA 14. Det första som slår oss med spelet är hur verkligt det känns. Man sugs in i matcherna på en helt ny nivå. AI:n för både målvakten och försvararna har förbättrats och de känns smartare än tidigare. Ibland känns det som att spelarna blir förbannade på riktigt, som till exempel när man glidtacklar en stackare som sen springer ikapp och ger igen. Eller när man märker hur spelarna kämpar hårdare ifall laget ligger under gentemot ett lugnare tempo på dina medspelare ifall du leder. Publiken är grym, du kan dribbla med massa nya finter och för första gången upplever vi inte ens att kommentatorerna är störande eller upprepande.

Ultimate Team heter spelläget vi gillar bäst. Istället för att skriva en hel hyllningsbok så kan ni LÄSA HÄR vad det innebär och vad som är nytt för i år. Testa, ni kommer älska det, och kör ni på Xbox One kan ni även se fram emot att använda klassiska fotbollslegender i spelläget. Underbart.

"Ja, målet var snyggt, men jag vill inte ha din pung i ansiktet. Lägg av"
”Ja, målet var snyggt, men jag vill inte ha din pung i ansiktet. Lägg av”

Självklart är FIFA 15 roligast online eller mot en kompis. Alla FIFA-lirare vet hur det känns att göra 2-1 mot sin bästa vän på övertid, klart en av livets bästa känslor alla kategorier. Man kan till och med spela Co-op season där man tillsammans utmanar spelare över hela världen.

Det spelar egentligen ingen roll vad vi skriver längre för att övertyga er. FIFA 15 är ett måste i alla hem och det är definitivt en värdig uppföljare från förra årets utgåva. Men ha i åtanke att Fifa 15 är beroendeframkallade. När du skjuter in ditt tredje välplacerade skott med Zlatan spelar det ingen roll att du ska upp och jobba tre timmar senare, du njuter ändå i fulla drag och tänker ”bara en match till, sen stänger jag av”. Försök säga emot det påståendet om du kan.

DELA
Petter Axell
Högskoleutbildad copywriter och självutnämnd mästerskribent. En #brakille med alldeles för många bilder utan tröja på sin Instagram @petteraxell