toy

Klockan 13.13 den 5 april landade det första ”svenska” exemplaret av bränslecells­bilen Mirai i Toyotas importhamn i Malmö. Säljstart för modellen sker i april och under sommaren 2016 kommer de första kund­bilarna till Sverige.

Toyota Mirai har ett vätgasdrivet bränslecellssystem som levererar el till bilens elmotor. Det innebär att bilen inte har några utsläpp alls när den körs – utom vattenånga. Den är dess­utom i princip ljudlös. Trots den avancerade tekniken är den lika enkel att köra som en konventionell bil. Att tanka vätgas går på tre till fem minuter vilket ger en räckvidd på upp till 50 mil, beroende på körförhållanden.

Mirai är en fyrsitsig premiumsedan som har allt från omfattande säkerhetssystem, navigation och skinnklädsel till induktiv laddning av mobiltelefon, elvärme på samtliga sittplatser och eluppvärmd ratt som standard. De första åren kommer ett mindre antal Mirai till Sverige och under sommaren 2016 kommer modellen att börja leasas ut till kunder. Månadskostnaden för Mirai kommer att bli klar inom kort.

Introduktionen av Mirai är ett sätt att ytterligare påskynda utbyggnaden av infrastrukturen för vätgas i Sverige. Dagens tre tankställen som finns i norra Stockholm, Göteborg och Malmö kommer i år att fördubblas. Ny vätgasstationer öppnas, i södra Stockholm, Mariestad och Sandviken. Det är också dessa orter med infrastruktur för vätgas som är aktuella för leverans av Mirai.

Det första exemplaret av Mirai som nu kommit till Sverige ska användas av Toyota Sweden för att öka förståelsen för bränslecellstekniken och vätgas som drivmedel, samt för att förtydliga behovet av en utbyggd vätgasinfrastruktur.

Miljötekniskt har bränslecellstekniken en stor potential att bidra till ett fossilfritt samhälle. Vätgas är ett nationellt bränsle som är lätt att framställa och som i Sverige är ett helt fossilfritt bränsle.

DELA
Världens bästa redaktion.

LÄMNA ETT SVAR

Skriv kommentar!
Ange namn