För andra året i rad finns Huawei med på listan över världens mest värdefulla varumärken. Tack vare framstående premiummodeller och innovativa marknadsföringskampanjer klättrar smartphonetillverkaren dessutom uppåt jämfört med fjolåret.

Sedan 2016 har Huawei klättrat allt högre och tar nu platsen som världens 40:e mest värdefulla varumärke, något som innebär en avancering med sju platser på listan ”Global 500 2017 world ́s most valuable brands”. I den årliga ranking som det brittiska bolaget Brand Finance tar fram värderades Huaweis varumärke till 25,23 miljarder dollar vilket är en uppgång med 28 procent jämfört med föregående år.

Varje år utvärderar Brand Finance tusentals globala varumärken för att sätta samman listan ”Brand Finance Global 500” där de just nu mest värdefulla varumärkena i världen rankas. Inför 2017 använde Brand Finance metoden ”Royal Relief” för att beräkna en teoretisk ”Brand royalty rate”. Utifrån måttet kan den teoretiska kostnaden för användandet av ett varumärke, baserat på antagandet att varumärket inte redan ägs av någon, beräknas. Uträkningen omfattar också en noggrann analys av kännedom, lojalitet gentemot varumärket, PR-aktiviteter, investeringar i marknadsföring, nöjdhet hos medarbetare och företagsrykte. Brand Finance tog också hänsyn till varumärkets förväntade intäkter.

Under 2016 boostade Huawei sitt varumärke genom ett flertal produktlanseringar och globala marknadsföringskampanjer. Tack vare de innovativa flaggskeppsserierna P och Mate har varumärket växt märkbart under det senaste året. Under 2016 levererade Huawei över 140 miljoner smartphones över hela världen, något som gör dem till världens tredje största leverantör med en marknadsandel på 10 procent, vilket är en uppgång med 29 procent jämfört med året innan. Siffrorna indikerar att Huawei växer snabbare än branschens genomsnitt. Under 2016 toppade Huawei Consumer Business Group intäktsmässigt med 178 miljarder RMB, en ökning med 42 procent jämfört med 2015. Det innebär att 2016 blev Huaweis femte året i rad med stadig tillväxt.

För att fortsätta stärka varumärket världen över fokuserade Huawei på att implementera globala marknadsföringskampanjer i världsklass som innefattade design, mode, underhållning och sport. Enligt en IPSOS-undersökning steg Huaweis varumärkeskännedom under 2016 till 81 procent jämfört med 71 procent under 2015.

LÄMNA ETT SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here