Nya Hyundai i10 har en mjukt rundad kaross utan några konstiga veck. Man kommer lätt i och ur genom de fyra höga dörrarna. – Rymlig och bekväm småbil.

Småbilen Hyundai i10 är nu inne på sin tredje generation om man räknar in den första som hette Atos och lanserades 1999. Generationsskiftet, som skedde förra året, innebar också att nya i10 är designad, konstruerad och tillverkad i Europa.

Utvecklingsarbetet har skett på Hyundais teknikcenter i tyska Rüsselsheim och tillverkning av bilen sker på nya fabriken i Turkiet. Bilen är riktigt europeisk inte bara till det yttre och inre utan även i fråga om köregenskaper och åkkomfort. Vi i Europa känner oss alltså direkt hemmastadda i den.

Karossen är åtta centimeter längre och sex centimeter bredare men något lägre jämfört med föregångaren. Höjden är dock fortfarande väl tilltagen så att man lätt kommer in och ur bilen och sitter rymligt och luftigt i framstolarna även om man är drygt 190 centimeter i längd. Om framstolarna inte skjuts långt bak får två vuxna med längden upp till 180 centimeter väl plats i baksätet.

Såväl framstolarna som baksätet är vardagsbekvämt släta. Bagageutrymmet innanför den stora bakluckan är större än på föregående i10, 252 liter och fäller man ner det delade baksätet ökas volymen till 1046 liter. Under bagagerumsgolvet finns en fullstor hjulbrunn med extra stuvutrymme eftersom det där bara ligger en däck-reparationssats.

Bilen är naturligtvis lätthanterlig på trånga utrymmen och föraren kan pumpa upp stolen högt för att få en bra överblick över omgivningen. Instrumenten är tydliga och reglagen är lättåtkomliga. Gott om förvaringsutrymmen. Likaså är den gammaldags startnyckeln och handbromsspaken vardagspraktiska.

Den lilla trecylindriga bensinmotorn låter en del på tomgång men går riktigt lent och smidigt när den får varva upp. Men motorns vridmoment är lågt och man får växla en hel del och pressa upp motorn i höga varv om man vill hänga med i livligare landsvägstrafik. Men denna orkeslöshet gäller för många små bensinmotorer.

Kör man återhållsamt kan förbrukningen gå ner till cirka 0,55 liter per mil, annars får man räkna med 0,60 liter milen som ett realistiskt värde. Den låga deklarerade bensinförbrukningen på 0,47 liter per mil för naturligtvis med sig ett lågt koldioxidutsläpp, varför bilen är miljöbilsklassad, vilket ger fem års skattebefrielse. På tal om fem år så har bilen självklart Hyundais femåriga nybilsgaranti.

På landsväg rullar lilla Hyundai i10 bekvämt fjädrad, kursstabil och med lugn styrning. Eftersom bilen i sig ligger stadigt på vägen behöver antisladdsystemet sällan ingripa, och om det trots allt är på väg att gå riktigt snett så ingriper det rejält.

DELA

Världens bästa redaktion.

LÄMNA ETT SVAR

Skriv kommentar!
Ange namn