i20-ix20

Nya Hyundai i20 är en väldigt vanlig bil. Och en ovanligt bra sådan. När vi kör i20 är det väldigt trivsamt, det är nära till motorns effekt, växelspaken har tydliga och bra lägen och stolarna ger oss en bra kontakt med bilen. Styrningen är lätt vilket vi tror kommer att göra i20 till en populär bil bland äldre och kvinnor.

Motor
En fyrcylindrig motor på 85 hästkrafter känns inte så modern i en tid då flera tillverkare satsar trecylindrigt eller med så kallad cylinderavstängning. Men Hyundai har i alla fall byggt en mjuk och trevlig bensinare som upplevs betydligt starkare och piggare än vad den är. Man hade ju dock gärna sett en sjätte växel.

Körupplevelse
Hyundai har byggt en väldigt snäll bil och det märks även på chassi och fjädring. Lite stötig och oflexibel. Understyrde ordentligt i höga farter.

Utrustning
Standardutrustningen är lite ojämn. Luftkonditionering finns till exempel först i utrustningsnivån Comfort och uppåt. Steget mellan Select och Comfort är 5000 kronor. Mellan billigaste och dyraste i20 skiljer det 55 000 kronor. Nästan halva grundpriset.

Komfort
Lite stötig som sagt men väldigt bra ljudisolering och bra stolar. Det är också bra med plats i baksätet. Också bra kontakt mellan förare och bil.

Säkerhetsfunktioner
Filhållningsvarnare och några andra säkerhetsdetaljer finns först i tillvalspaketen. Som standard får du antisladd och antispinn samt bromskraftfördelning och panikbromsassistans. Ännu inte testad av EuroNCAP och utan autobroms är risken stor att det bara blir fyra stjärnor.

Design
Hyundai har gjort med i20 vad Peugeot gjorde med 308. Bort med de vräkiga linjerna och en lite mer uppställd och rak bil. Här finns vissa likheter med Skoda Fabia och Audi A1. Borta är också de bulliga lamporna även om bakljusen påminner lite väl mycket om Toyota och Lexus.

Interiör
Stilrent och snyggt utan några av de senaste tekniska finesserna. Här finns ingen stor pekskärm. Hyundai litar istället på att vi ska ta med oss tekniken i form av vår telefon. Kanske ett klokt val för den här biltypen.

Ekonomi
Tack vare sitt generösa garantipaket, tidlösa design och mjuk framtoning kan det här bli en bil som säljer bra över lång tid. Instegspriset under 130 000 kronor men vi gissar att normalbilen kommer att kosta uppåt 145-150 000 kronor.

Lastutrymmet
Jämfört med konkurrenterna för detta segment är lastutrymmet bra. Dubbla golv kan utnyttjas för att få in höga saker. Högt i tak och fällbara baksäten gör att du kan klara en Ikea-resa bara paketen inte är för långa.

Vad är då skillnaden mellan i20 och ix20?
ix20 bygger på i20. Väldigt lik. Hyundai ix20 är en kompakt bil på utsidan, men stor på insidan. Designen är mer dynamisk och fler funktioner kommer med här. Bilen känns lite mer aggressivare och kaxigare. Läs mer här.

i20

ix20

https://www.youtube.com/watch?v=Mrpcd3DGOow

DELA

Världens bästa redaktion.

LÄMNA ETT SVAR

Skriv kommentar!
Ange namn