hyundai-i30

i30 är hyfsat utrustad. Luftkonditionering, bältespåminnare även i baksätet, musikanläggning med USB/mp3-kontakt och antisladdsystem är standard.
Men många kommer nog att betala extra för ”Comfort Plus”-paketet som innehåller automatisk klimatanläggning, skinnratt med radioreglage, aluminiumfälgar med mera.

i30:an är en ganska bullrig sak, speciellt på motorväg är bilen påtagligt bullrig, ljudisoleringen lyser med sin frånvaro. Vad hände här egentligen?

Motorn är över huvudtaget inget som imponerar. På papperet 122 hästkrafter, men den känns påtagligt blek i bottenregistret. Trevligare är dieselversionen på 1,6 liter och 115 hästkrafter. Ovanligt tyst och smidig. Den har egentligen bara ett fel. Koldioxidutsläppet är två gram för högt för att bilen ska kvala in som miljöbil och därför missar man 10 000 kronor i miljörabatt. Nu får köparen nöja sig med 6 000 kronor i partikelfilterrabatt. Eftersom rabatten räknas av från vägskatten innebär det att bilen är skattefri under drygt två år. Sedan kommer skatten att kosta lindriga 2 573 kronor per år. Inte så mycket att bråka om.

Ytterligare två motorer finns på programmet. Instegsmodellen som redan nämnts har en motor på 1,4 liter och 109 hästkrafter. Toppmodellen har en 2,0-litersmotor på 143 hästkrafter.
Trots att vi kör på relativt sjysta vägar tycker vi inte att fjädringskomforten imponerar så värst. i30 åker småstötigt över guppar.
Hyundai ska vara komfortbilen i familjen, och har en något mjukare sättning.
i30 känns sådär lättkörd och smidig som asiatiska småbilar brukar kännas. Växellådan har distinkta lägen som säger ”klick” när de går i. Instrumenten är rediga och knappar och spakar sitter precis där de brukar. Snygga är de också. Runt om-sikten kunde förstås ha varit bättre. Bakrutan är förvisso stor men de bakre sidostolparna stjäl mycket sikt.

Utrymmena är överlag bra och i baksätet får även vuxna bra plats med ben, huvud och övriga kroppsdelar. Framstolarna är varken hårda eller mjuka utan snarare mittemellan.
Låter det lika spännande som mellanmjölk? Kanske är karaktärslösheten den största svårigheten för Hyundai i30. Designen må vara europeisk och ett stort steg framåt. Men den fastnar inte riktigt på näthinnan.

Hyundai säger själva med klädsam blygsamhet att ”i” i modellnamnet står för inspiration, intelligens, integritet och innovation.

DELA
Världens bästa redaktion.

LÄMNA ETT SVAR

Skriv kommentar!
Ange namn