santafe-grand

Det är trivsamt bakom ratten på Hyundai Santa Fe. Man sitter högt och bekvämt. Inredningen känns gedigen och är rätt snygg, även utsidan känns fräsch och modern.

Baksätet erbjuder mycket utrymme och en extra sätesrad med två platser finns som tillval. Komforten är helt okej, även om väg- och vindljud avslöjar att Santa Fe tillhör de billigare modellerna i segmentet.

Om vanliga suven Hyundai Santa Fe känns för liten finns nu en lösning på detta. Den heter Grand Santa Fe och är en förlängd Santa Fe. Med 23 centimeter längre kaross (492 cm) och tio centimeter större axelavstånd (280 cm) har man skapat en SUV i XL-format.

Den har samma mjuka former som vanliga Santa Fe, men trots den större storleken är bilen inte skrymmande. De runda karosshörnen samt de välformade front- och bakpartiet bidrar till ett lägre luftmotstånd och därmed lägre bränsleförbrukning framförallt i högre fart samt lägre luftbrus. Nya Grand Santa Fe är lika tyst som en väldämpad personbil och åkkomforten är riktigt bekväm. Detaljarbetet och materialvalet närmar sig premiumbilars, och utseende är tidlöst elegant.

Markfrigången på 18 centimeter är fullt tillräcklig för snällare utflykter på spåriga skogsvägar eller leriga åkervägar. Den elektroniskt reglerade fyrhjulsdrivningen och den höga markfrigången gör att man inte blir stående i första taget under förutsättning att däcken greppar ordentligt mot underlaget.

Hamnar man i en besvärligare situation kan man med hjälp av en knapptryckning, 4WD LOCK, låsa mittdifferentialen i upp till 30 km/h mellan fram- och bakaxel för att komma vidare. Eftersom Grand Santa Fe inte har någon fördelningsväxellåda med tillkopplingsbar fyrhjulsdrift och lågväxel är den mindre lämpad för seriös terrängkörning.

Man kommer enkelt i och ur Grand Santa Fe genom de höga dörröppningarna. Dessutom är tröskelbalkarna relativt låga. Väl uppe sitter man vilsamt på de tillräckligt höga, släta och stora framstolarna. Från sin position har föraren därtill en bra överblick över omgivningen. För utökad sikt bakåt finns en backkamera som med rentorkad lins hjälper att upptäcka det mesta.

Bilen är försedd med tre sätesrader. Men de två bakstolarna, som kan fällas helt ned i golvet, är svårtillgängliga och lämpar sig bäst för viga små barn. I mellansätet sitter man däremot rymligt och bekvämt, med möjlighet att justeras sätena i längdled och också att ställa in ryggstödens vinkel. Sittytorna är vilsamt höga och släta.

Bagageutrymmet är stort och lättstuvat med bakstolarna nedfällda, men lastgolvet är ganska högt. Och under bakpartiet finns ett rejält reservhjul, så som sig bör på en SUV!

Den fyrcylindriga 2,2-litersdieseln på 197 hästkrafter och är tystlåten och samarbetar smidigt med den sexväxlade automatlådan. Den dragkraftiga motorn ger bra omkörningsacceleration och backtagningsförmåga, och det är inga problem att hänga med i snabb motorvägstrafik. Vi bokförde 0,85 liter milen.

Är vägen kurvig svänger Grand Santa Fe piggt in i och ur böjarna. Blir man övermodig i kurvorna ingriper antisladdsystemet lagom tidigt och verksamt som sig bör på en bil med en ganska hög tyngdpunkt (och därmed ökade risk för vältning).

Slående är att modellen är fullsmockad med utrustning (förutom allt som tidigare nämnts bland annat glastak, navigator, parkeringsassistent, xenonlyktor, reservhjul och så vidare) och inget går att välja bort eftersom bilen bara säljs i ett utförande. Det kan ställa till det för den som vill använda Grand Santa Fe som dragbil eftersom automatlådan, som är det enda alternativet, begränsar den maximala vikten på kroken till 2 000 kilo, jämfört med en manuellt växlad Santa Fe som får dra 2 500 kilo.
Vad som däremot saknas på utrustningslistan är den senaste säkerhetstekniken, som till exempel autobroms och adaptiv farthållare. Filbytesvarnare och ett system som lyfter motorhuven för att minimera skadorna om en fotgängare skulle bli påkörd är dock standard.

Sammanfattningsvis är nya Hyundai Grand Santa Fe en stor, rymlig, vardagspraktisk, komfortabel och säker SUV med en generös nybilsgaranti på 5 år eller obegränsad körsträcka. Dock skulle man kunna önska sig lite mer säkerhets- och assistanssystem på en bil som närmar sig halvmiljonen.

Grand Santa Fe

https://www.youtube.com/watch?v=C3vRlXCiwWY

Santa Fe

DELA
Världens bästa redaktion.

LÄMNA ETT SVAR

Skriv kommentar!
Ange namn