Efter 39 års frånvaro är Alfa Romeo Giulia tillbaka i Sverige – och företaget har återvänt till rötterna för att ta tillbaka det som gjorde Alfa Romeo legendariska. Med bakhjulsdrift, optimal viktfördelning över fram- och bakaxeln, bilvärldens mest direkta styrning och unik hjulupphängning har Alfa Romeo tagit ett steg bakåt för att ta två rejäla kliv framåt. Rymlig kupé, högsta krocksäkerhet, avancerade assistanssystem, en helt ny teknisk struktur med ultralätta material och bakhjulsdrift gör nya Giulia till en bil för alla, under veckans alla dagar.

Mellan 1962 och 1977 när den ursprungliga Alfa Romeo Giulia producerades byggdes inte mindre än 22 olika Giulia-versioner, det vill säga det mesta från sportiga Bertone-coupéer och cabrioleter till ikoniska och lyxiga sedaner. Och när nu nya Giulia lanseras i fyra motoralternativ är karaktären starkare än någonsin – inte minst i nya Giulia Q med 510 hästar ur en V6-motor utvecklad med Ferrari-teknik.

Redan på 1960- och 1970-talet var Giulia en extraordinär bil. Enastående lågt luftmotstånd, rappa köregenskaper och varvvilliga och underhållande motorer gjorde Giulia-versionerna till levande legendarer. Sista versionen, Giulia Nuova Super, erbjöds dessutom med dieselmotor, vilket var ovanligt på den tiden.

För att fira återkomsten efter 39 år – Giulia Nuova Super slutade att produceras 1977 – och återfödelsen av Alfa Romeo håller samtliga återförsäljare i Sverige öppet hus i helgen den 3-4 september där bilen finns redo för provkörning och beställning. Med 150-hästars dieselmotor, bakhjulsdrift och sexväxlad manuell låda kostar nya Giulia från 305 000 kronor. Dessutom finns en starkare dieselmotor med 180 hästkrafter samt en 2,0-liters turbobensinmotor med 200 hästkrafter (kan beställas), båda tillgängliga med effektiv åttaväxlad automatlåda. Självklart är också prestandabilen Giulia Q redo för beställning – ett tekniskt under med aktiv aerodynamik, karossdelar i kolfiber och en 2,9-liters turboladdad V6-motor med hela 510 hästkrafter. Accelerationen från 0 till 100 km/h avverkas på snabba 3,9 sekunder, toppfarten är 307 km/h och priset från 690 000 kronor.

Oavsett effekt och utrustningsversion är nya Giulia standardutrustad med autobroms och dessutom belönad av Euro NCAP med ett av de bäst uppmätta krockskydden för vuxna.

LÄMNA ETT SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here