barn

Vi är alltid ute efter att skriva om nya koncept och ideér. Vi har fått upp ögonen för en ny podcast som heter ”I huvudet på ett barn”. Podden handlar i korta drag om att sätta barn med olika åldrar i rampljuset vilket i dagsläget inte existerar i podcastformat.

Vi sökte upp Leo Gilliland, grundare av podcasten för ställa lite frågor inför premiäravsnittet.

Hur dök idén till podden upp?
– Vid frukostbordet. Jag hade besök av min lillebror på 10 år och hans kompis som är 12 år för övernattning. Morgonen därpå när vi åt frukost styrdes samtalet in på tjejer och förhållanden. Jag märkte direkt vilka drastiska kontraster som existerar mellan två barn där det endast skiljer sig två år. Min lillebror var helt emot snacket om förhållanden och pussar samtidigt som hans kompis var mer accepterande till idén. Efter en stunds samtal vid frukosten såg jag några mikrofoner och en studio framför mig. Jag personligen följer inte poddar men var snabb med att ”skanna” marknaden för barnpoddar och till min förvåning fanns det ingen podd där man fokuserar endast på barn.

Hur ser upplägget av podden ut?
– Det är jag och min barndomsvän Petrus Gustafsson som styr podden och våra permanenta gäster är min lillebror och hans vän. Vid varje avsnitt tar vi upp olika ämnen där barnen får ge sitt perspektiv på allt möjligt. Barnen kastas in i en djungel av prat där de får prata om sina känslor, åsikter, drömmar och missnöjen. Ambitionen är att vi ska bjuda in lärare, föräldrar och andra människor som har ett stor inflytande på barnens liv för att skapa dynamik i avsnitten.

Varför ser du ett behov av denna typ av podcast?
– Jag personligen anser att man inte tar barn och deras åsikter på allt för stort allvar. Jag har många gånger sett att barn berättat anekdoter eller om deras dagar där föräldrarna ger ett ”ok” ”ja” ”vad kul” svar. Vi är helt enkelt inte aktiva lyssnare. Följdfrågor är något vi måste bli bättre på för att få barnens hjärnor att stimuleras mer. Förhoppningen är att med denna podcast framhäva just detta. Att få oss att bli aktiva lyssnare gentemot barn.

Vilken målgrupp riktar ni er mot?
– Vi riktar oss främst till föräldrar och blivande föräldrar. Jag är övertygad om att den här podden kommer att hjälpa blivande föräldrar förbereda sig inför föräldrarskapet samt hjälpa föräldrar att förstå sina barn bättre. Vi vill även hjälpa de öppna upp dialoger med sina barn man kanske inte trodde existerade tidigare.

När lanserar ni premiäravsnittet?
– Premiäravsnittet hittas via iTunes den 1a oktober. Deras instagramkonto hittar ni HÄR

 

DELA

Världens bästa redaktion.

LÄMNA ETT SVAR

Skriv kommentar!
Ange namn