Jaguar Coupé & Convertible
Jaguar Coupé & Convertible

Under detta årets lopp har BAWS provkört, maxat och bedömt ett par Jaguarbilar utan fortkörningsböter, like a BAWS.

I denna artikel syftar vi på tre bilar ur Jaguar F-Type serien: F-Type Coupé med V6 motor, F-Type R Coupé med V8 motor samt F-Type Cabriolet-modellen som också bestod av en V6:a (men det finns med V8 också).

Anledningen till att vi bakat ihop dessa tre bilar i en artikel är för att de är ytterst lika interiör, design och utseendemässigt utöver motorkonfigurationen och valet av tak, panorama, aluminiumtak eller Cabriolet. Men även de har givetvis sina respektive karaktärer, det får man ge dem, frågan är vad man själv är ute efter att leka med.

BAWS hade även privilegiet att provköra bilarna i mer krävande miljö, nämligen Arlanda Test Track ute i Sigtuna, Stockholm tidigare under våren. Där pressade vi bilarna till det yttersta i samband med att vi brände en del gummi. Här kände man verkligen hur karossen följde med kurvorna som kanske är lite svårt att uppleva på vanliga vägar. Vi fick även en genomgång av riktiga racingförare som lärde oss att få ut ”max” ur bilen.

Jaguar har byggt sin motorstarkaste bil någonsin, man har nu vågat löpa ut hela linan med nya Jaguar R Coupé. Ett kaxigt monster med hela sanslösa 550 hästkrafter ur en kompressormatad V8 på fem liter.
Motorn har kraft i överflöd och styrningen känns perfekt och man känner hur karossen reagerar och följer med. Bakhjulsdriften och de vrålande 550 hästkrafterma gör F-Type R Coupé ruggigt snabb. När vingen åker upp skapar den ett enormt stort tryck som kallas för ”downforce” vilket behövs för att hålla bilen på vägen, snuskigt snyggt när den åker upp. Man får nästan ”flygplanskänslan”, när ”flapsen” eller luftbromsarna tar fart på ett flygplan.

F-type R Coupé har även fått andra generationens elektroniskt styrda diffbroms och reagerar på 0,2 sekunder. Diffbromsen arbetar parallellt med Jaguars “torque vectoring” vilket innebär bromsning av innerhjulen vid kurvtagning med hjälp av ABS-systemet.

Den åttaväxlade automatlådan är av konventionellt snitt med momentomvandlare. Ett tryck på sportknappen och växlingarna blir effektivt hårda. Varje växling följs av ett förnöjt avgasrap och gasuppsläpp – HÄRLIGT!
Samtliga modeller hade en en extraknapp för lite extra avgasrap.

Det tuffa med Jaguar är att man vågar ge förarna att växla mellan tre körlägen: Dynamisk (you are on your own), Normal och Regn/Snö.
Vem ger dig denna möjlighet?

ETT PAR SNABBA PUNKTER

DESIGN
Vass, kaxig, snygg och snabb. Men samtidigt len som en smaragd.
Jaguar, design, BAWS

UTRUSTNING
Bilen har allt.
Jaguar, utrustning, BAWS

KÖRNING
Whoa! Ni har hört uttrycket ”nu blir det att åka av”? Jaguar står för det.
Jaguar, körning, BAWS
Jaguar, körning, BAWS

BEKVÄMLIGHET
Ingen höjdare ifall man skall åka längre sträckor. Men det är väl å andra sidan inte meningen? Eller?

DETALJER
Till skillnad mot huvudkonkurrenten Porsche, har Jaguar inte bara skapat en bil av högsta klass men även fått med alla små detaljer som det lena lädret hela cockpiten är genomsyrad av tillsammans med de banbrytande stygnen/sömmarna. Bromsarna i kombo mot övriga karossen som sticker ut från fälgarna. Allt är av kvalité och robust material, även plastdetaljerna. Inget att klaga över.
En annan detalj som vi älskar, är att en del knappar ger känslan av att du sitter i en flygplanscockpit.
Jaguar, detalj, BAWS
Jaguar, detalj, BAWS

Vi bjuder också på en videoshow från Jaguar, njut:

DELA
Världens bästa redaktion.

LÄMNA ETT SVAR

Skriv kommentar!
Ange namn