lerr

Lexus helt nya flaggskeppsmodell LS 500h premiärvisas i fullhybrid­utförande på bilmässan i Genève i början av mars. 

Jämfört med den föregående generationen är nya LS 500h både längre, lägre och bredare, men ändå drygt 90 kilo lättare tack vare ökad använd­ning av lättvikts­material som höghållfast stål och aluminium.

Bilen, som har en utpräglat kupé­liknande profil, bygger på företagets nya globala plattform för bakhjulsdrivna premiummodeller, kallad GA-L. Det innebär att LS 500h erbjuder en ännu bättre körupplevelse, samtidigt som den omtalade Lexus-komforten har utvecklats ytterligare ett steg.

Nya Lexus LS 500h är bland annat utrustad med den allra senaste chassistyrningen Vechicle Dynamics Integrated Manage­ment (VDIM), som utnyttjar såväl bromsar, styrning, drivlina som fjädring för att kontrollera karossens rörelser och därmed optimera både väghållning och komfort.

Interiört präglas bilen av Lexus ledord ”Omotenashi”, som närmast betyder ”gästfrihet”. Många detaljer i kupén bygger på högteknologi, i kombination med japansk estetik. För att minimera ljudnivån i kupén finns till exempel en aktiv ljuddämpning, liknande den teknik som finns i aktiva brusreducerande hörlurar.

För första gången kan det avancerade systemet Lexus Safety System+ kompletteras med världens första intuitiva fotgängarskydd med aktiv styrning. Om en gående upptäcks framför bilen och en påkörning verkar oundviklig bromsar bilen automatiskt och styr runt fotgängaren, utan att lämna filen.

Lexus LS 500h kommer till Sverige i december 2017. Priset är inte fastställt än.

DELA

LÄMNA ETT SVAR

Skriv kommentar!
Ange namn