monsters1

Jag har en uttalad weak spot för animerad film. Jag är inte alls förtjust i hur många av de väldigt ofta geniala filmerna behandlas när de översätts och dubbas till svenska. De blir mer riktade till en yngre publik, plus att det har blivit en vana att man ska använda sig av random kändisar (eller deras ungar) istället för väletablerade skådespelare. Jag råder därför alla att se filmerna på originalspråket (även om just M.U. har en ganska gedigen lista av svenska aktörer/aktriser som gör rösterna).

monsters-university-blu-ray-omslagMed det sagt vill jag påminna alla som är i min ålder (30), eller egentligen alla er som känner att den första filmen om Mike och Sulley ”Kom för ett par år sedan”, att det är ELVA år sedan den gick upp på bio (i Sverige). Det har hänt en hel del sedan dess. Framstegen inom animerad film har successivt gjort filmerna snyggare och snyggare, samtidigt som girighet har gjort vissa historier tråkigare och plattare. Det handlar självklart om att en högbudgetfilm idag, speciellt om den är riktad till barn, drar med sig en aldrig sinande flod av leksaker, tv-spel, kläder och så vidare, och då är det mycket enklare att spinna vidare på ett redan etablerat koncept än att börja om från början.

Som tur är hör Monsters University inte till kategorin där manuset har blivit lidande på grund av förhoppningar och prognoser om ökad leksaksförsäljning. Det är en lagom originell historia som känns motiverad att få berättad, och även om hela college-konceptet har filmats till förbannelse (spelfilm), så känns denna prequel förvånansvärt fräsch. Jag satt med mitt vanliga leende på läpparna hela filmen igenom, och det var en fröjd att återigen få stifta bekantskap med Mike, Sulley och den något udda samling monster de umgicks med i sina unga år.

(PS. Missa inte kortfilmen The Blue Umbrella som ligger med som extramaterial)

Vi har som vanligt en trave filmer att lotta ut (blu-ray), och precis som vanligt är det bara för er att svara på en simpel fråga, samt motivera (med högst en mening) varför ni ska bli en av de lyckliga vinnarna!

Vem gör originalrösten till Michael ”Mike” Wasowski?
A, John Goodman
B, Billy Chrystal