I maj är hon äntligen ute på våra svenska vägar. Den femte generationens Nissan Micra är, utan att överdriva, ett enormt steg framför föregångaren. Låt oss ta en titt på vad som är nytt.

Nya Micran är bredare och längre. Snabbare och säkrare. Bekvämare och snyggare.

Det viktigaste först: I förarens nackstöd finns ett skräddarsytt Bose ljudsystem för alla som gillar att rocka på vägarna (japp, precis som du tänker: Like a BAWS). Interiören är smakfull, utsidan är vass och turbon är ett välkommet inslag.

Mycket har hänt sedan Micran kom till Europa 1983. Kommer Micra 2017 att återta plats bland de tio mest sålda modellerna i segmentet återstår att se. Men mycket tyder på det. Häng med nu, det kommer mer.

Det slipade och sportiga chassit är nog en av de mest uppenbara förändringarna. Den har fått sig ett ordentligt lyft och ser riktigt fräsch ut.

Nissans otroligt imponerande 360-graders kamerasystem finns installerat i alla modeller och gör det till en lek att fickparkera som en chef. När man backar får man inta helikopterperspektiv på skärmen och får överblick över allt som händer runtom bilen.

Utöver superkamerasystemet kommer även Micraägaren att få en intelligent kollisionsvarnare med auto-broms, filbytes-varnare, helljusassistent och döda vinkelvarnare.
Den här bilen är säker. Då har vi bara skrapat på ytan.
Utan att gå för djupt in på detaljer kan vi bara konstatera att detta är en fantastiskt modell som även får den bränslesnåla föraren att hurra.

Inte så överraskande blev Nissan Micra 2017 utvald till en av finalisterna i Årets bil i Europa 2017.
Om hon vinner eller inte får vi redan på den 7 mars.

Nya Micran kan rulla med tre olika motorer: En trecylindrig 0,9-liters bensin turbo, en 1,5-liters fyrcylindrig diesel eller en 1,0-liters bensindriven sugmotor. Starkast är dieseln och turbon. De utvecklar 90 hästar medan 1,0:an gör 73.

Prisbild: Publiceras i Mars 2017.

Lite bilder från Dubrovnik, Kroatien.

DELA

LÄMNA ETT SVAR

Skriv kommentar!
Ange namn