unnamed

Nissan presenterade i dag sina planer beträffande de fyra hörnpelarna i sitt framtida elektriska ekosystem i Europa. Nissan tillkännagav lanseringen av nya elbilar, nya investeringar i infrastrukturen, framsteg på batterisidan samt en revolutionerande ny idé som med företagets unika, dubbelriktade laddningsteknik ger företagetskunderna gratis el för sina elbilar.

Nyheterna presenterades vid den tredje upplagan av Nissan Futures-eventet ”The Car and Beyond” i Oslo.

Så här sa Paul Willcox, styrelseordf. för Nissan Europe: – Det har nu snart gått 10 år sedan Nissan rivstartade hela elbilsrevolutionen. Under de här åren har vi sålt fler elbilar än någon annan tillverkare. Nu skissar vi på våra planer för den kommande 10-årsperioden – med ännu större investeringar i infrastrukturen, nya batteritekniska framsteg samt en förändring av hur man får tillgång till och betalar för elektriciteten till sina bilar.

Han tillade: – Vi har arbetat med, sålt fler elbilar och har fler spännande planer för framtiden än någon annan.

NYA BILAR
Största dragplåstret vid Nissan Futures 3.0-eventet är Europapremiären för nya Nissan LEAF, med den speciella ”2.ZERO”-versionen för de europeiska kunderna. Som fanbärare för Nissan Intelligent Mobility, har nya LEAF en räckvidd på 378 km på en laddning (NEDC*), är fullpackad av intelligent teknik, t.ex. det avancerade förarassistanssystemet ProPilot, som gör körningen både säkrare och bekvämare och systemet ProPilot Park, som kan parkera bilen helt på egen hand. Bilens ”e-Pedal”-teknik gör att föraren kan gasa och bromsa med samma pedal och den snygga designen, gör världens mest sålda elbil mer åtråvärd än någonsin.

En annan ny produkt som annonseras på Nissan Futures 3.0, är ett 40 kWh-batteri till helt eldrivna e-NV200, vilket förlänger räckvidden för bilen med upp till 60% eller 280 km (NEDC). Tack vare att batteriet varken är större eller väger mer, har man inte behövt kompromissa vare sig med lastutrymmet eller med lastkapaciteten. Det här kan vara avgörande för att företag och yrkesförare ska kunna sköta sina leveranser helt på eldrift. Nu har man möjlighet att köra mer än 100 km längre på en laddning, vilket betyder att Nissan e-NV200 klarar upp till 40% av de dagliga behoven för mindre skåpbilar i Europa.

INFRASTRUKTURSATSNING
Nissan bekräftade i dag sin plan på att utöka sin nuvarande laddningsinfrastruktur utomhus med 20% de kommande 18 månaderna.  Redan tidigare har företaget byggt  upp Europas mest heltäckande laddningsnätverk av CHAdeMO snabbladdare, som nu består av fler än 4600 snabbladdare. Nu planerar Nissan att ytterligare stötta en investering på 1000 laddare de kommande 18 månaderna. Investeringen  baseras på kundernas behov och sker i samråd med kommuner och ledare inom olika sektorer runt om i Europa, för att säkerställa att planerna skräddarsys efter de individuella orterna och deras innevånare.

NYA FRAMSTEG PÅ BATTERISIDAN

Nissan informerade också om den utökning av laddningsenheter för hemmet och arbetsplatsen, som ska ske 2018 och ge fler valmöjligheter än någonsin för kunderna.

Nissan’s 7 kW hemmaladdare med fördubblad hastighet, ger Nissans elbilskunder möjlighet att ladda sin bil 100% på bara 6 timmar – en 70-procenting minskning av laddningstiden jämfört med den tidigare laddningsteknologin. Laddaren med den fördubblade hastigheten, har designats speciellt för elbilsägarna och är den snabbaste hemmaladdningen Nissan någonsin erbjudit.

Nissan’s 22 kW-laddare är ännu snabbare och laddar elbilen på bara två timmar. Laddaren är framtagen i första hand för företagskunder, men kan även köpas av privatkunder som vill ha en ännu snabbare laddning.

Nissan visade även sitt nya energilagringssystem för hemmet, som är en uppföljning av succén med xStorage. Systemet är framtaget speciellt för elbilskunderna, som kan ladda sin bil direkt i en väggbox. Den är utrustad med ett eget energisystem, som ger kunderna möjlighet att bättre hantera sina energikostnader och även generera sin egen elektricitet via solpaneler, som levererar 100% förnybar energi och noll utsläpp till sin bil.

xStorage utvecklades tillsammans med Eaton och har sålts i mer än 1000 exemplar runt om i Europa på bara tre månader och försäljningen förväntas uppgå till 5000 enheter i slutet av mars 2018. Nissan räknar med att ha sålt fler än 100000 hemladdningsenheter i Europa i slutet av 2020.

REVOLUTIONERANDE GENOMBROTT GER ELBILSÄGARNA GRATIS EL
Nissan presenterade i dag en satsning som går ut på att kunderna ska kunna köra sina elbilar gratis. Det ger pengar över som kan omsättas på Svenska casino till exempel.

Under det senaste året har Nissan testat detta nya revolutionerande sätt att köra i Danmark. I dag har det blivit ett erbjudande som står öppet för alla företagskunder i landet. Med Nissans dubbelriktade laddning kan kunderna ta ström från elnätet för att driva sina bilar och sedan ”sälja” tillbaka den till elnätet så att andra kan använda den. Inga bränslekostnader, inga elkostnader – bara gratis körning!

Danmark är första land att testa detta och fler är på gång. Nissan har också inlett ett samarbete med OVO, som gör att kunderna kan köpa energilagringssystemet Nissan XStorage för hemmet till rabatterat pris. På samma sätt som i Danmark, kan kunderna också ”sälja” tillbaka elektricitet till elnätet. Denna lösning bidrar till att stabilisera elnätet i en värld som präglas av ökad efterfrågan på energi, beroende på urbaniseringen och den ökande befolkningen. Dessutom kan lösningen ge ett tillskott i kassan för användarna på 3800:- per år.

Nissan undersöker f.n. andra områden i Europa för att göra gratis bilkörning möjlig även i övriga europeiska länder.

Paul Willcox tillade: – Under de närmaste årtiondena kommer det elektriska ekosystemet att förändra det moderna livet som vi känner det i dag. Men eftersom utgångspunkten för detta är 100% eldrivna bilar, som nya LEAF och eNV200, kommer effekten bli mycket större. Med lägre utsläpp, blir luften i våra städer renare. Med fler intelligenta säkerhetssystem, kommer antalet bilolyckor att minska drastiskt. Med bättre kopplingar mellan fordonen och deras omgivningar, kommer man slippa trafikstockningarna vid de dagliga körningarna till och från skolan eller jobbet. Och genom att ge människor möjligheten att låta sitt hem och sin bil laddas av varandra, kan vi använda energin och vår tid på ett mycket effektivare sätt.

DELA

LÄMNA ETT SVAR

Skriv kommentar!
Ange namn