Nissan gör en comeback med en halvkombi i C-segmentet, modellen heter Pulsar.
Det bjuds på en 4,39 meter lång halvkombi, tillverkad och utvecklad i Europa, och som bara kommer att säljas i Europa.

När vi provkörde bilen var det framförallt två saker som slog oss, att den är rymlig och tyst med tanke på storlek, pris och i vårat fall en dieselmotor.

exceptionalroominess_small
Rymligheten är en följd av måtten. 270 centimeter mellan axlarna ger ordentligt med benutrymme i baksätet. Karossen är dessutom 152 centimeter hög, vilket har gjort det möjligt att positionera baksätet relativt högt.
Stolarna är mjuka och sköna, som din vardagsrumsfåtölj. Dock är bagageutrymmet inte lika imponerande. Tröskeln är hög och kräver ett rejält lyft vid lastning. Baksätets dyna är inte fällbar framåt, och ryggstödet är delbart 40/60. När ryggstödet fälls framåt blir lastgolvet ganska rejält ojämnt.

nissanpulsar
Navigationen har en 5,8-tums skärm som vi fann aningen svåravläst men som har all funktionalitet man kan tänka sig i denna klass, om inte mer.

Det mest utmärkande är att den inte märks alls. På nylagt asfalt hörs Pulsar-motorn så lite att man nästan kan inbilla sig att den går på hybrid. Man känner verkligen hur mjukt och skönt den går.
Den som framförallt söker efter en tyst motor så gör den jobbet mycket väl. Många konkurrenter erbjuder i den här prisklassen oftast bara trecylindriga motorer som i regel ger betydligt mer ljud ifrån sig.
Vi kör Pulsar med en vanlig manuell låda som fungerar utmärkt, men någon speciellt kördynamisk upplevelse är det inte. Chassit är mjukt och styrningen har ett inslag av simmighet.

Pulsar’s första intryck efter en kort körning är att den är bensinsnål. Riktigt snål. Vi kör 10 mil på landsväg utanför Stockholm och noterar vid framkosten att bilen enbart har dragit osannolika 0,43 liter per mil.

nissan-pulsar-2014-03

Nissan Pulsar är en fin, kaxig och skön konventionell bil. Som dessutom håller sig i tiden och tar dig bekvämt och kostnadseffektivt från punkt A till B.

Mer detaljerade information finns att hämta här.

DELA
Världens bästa redaktion.

LÄMNA ETT SVAR

Skriv kommentar!
Ange namn