lexus

Med den kommande sportkupén LC 500h ger sig Lexus på allvar in på marknaden för mer högpresterande sportbilar. En av nycklarna till den förväntade framgången heter Multi Stage Hybrid System, där en konventionell automatlåda samverkar med en CVT-transmission och ger en extremt responsiv körupplevelse.

Lexus Multi Stage Hybrid System utgör nästa generation fullhybridsystem och får sin debut i den kommande premiumkupén LC 500h. Hybriddelen med en 3,5-liters bensindriven V6-motor, en kraftfull elmotor, litiumjonbatteri och CVT-växellåda, ger tillsammans med automatlådan möjlighet till både responsiva prestanda och de mjuka och harmoniska egenskaper som normalt förknippas med Lexus fullhybridsystem.

Automatlådan i Multi Stage Hybrid System är fyrväxlad och ger i kombination med den övriga hybriddrivlinan upplevelsen av en mycket snabb tiostegad växellåda. Det omedelbara vridmomentet från elmotorn i hybridsystemet finns därmed direkt tillgängligt för inspirerad körning, såväl på kurviga småvägar som på motorväg. Den sammanlagda systemeffekten på 354 hästkrafter ger LC 500h en acceleration 0-100 km/tim på under 5 sekunder.

Den nya hybriddrivlinan kan även komma att användas i större Lexus-modeller i framtiden.

LC 500h har premiär i Sverige våren 2017.

DELA

Världens bästa redaktion.

LÄMNA ETT SVAR

Skriv kommentar!
Ange namn