Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio 2016

En helt ny teknisk struktur med nya motorer och ny teknologi – men mer Alfa Romeo än någonsin tidigare till hjärta och karaktär. Med nya Giulia har Alfa Romeo hämtat essensen ur det legendariska varumärket som står för design, körglädje och teknik. Det har gjort nya Giulia till en av bilvärldens mest eftertraktade lanseringar och omtalade modeller. Nu kommer den till Sverige – med debut hos återförsäljarna i september.

Vid lanseringen i Sverige kommer nya Giulia med fyra motoralternativ – två bensinversioner och två dieselversioner – med effekt från 150 till 510 hästkrafter, vilket ger en Giulia för alla tillfällen – och alltid med en oslagbar körglädje. Toppmodellen Q har 510 hästkrafter och den nyutvecklade 2,0 Turbo-bensinmotorn har 200 hästkrafter. Med dieselmotor under huven är effekten 150 och 180 hästkrafter.

Oavsett effekt levererar nya Giulia förstklassiga köregenskaper och körglädje enligt devisen ”meccanica delle emozioni” – vilket i Giulia betyder karaktäristisk italiensk design tillsammans med bakhjulsdrift, innovativa motorer i världsklass, unika tekniska lösningar, låg vikt med 50/50-fördelning och klassens bästa vikt-effekt-förhållande.

Tack vare kardanaxel i kolfiber, motorer i aluminium och flera karossdelar som skärmar och motorhuv i lättmetall är tjänstevikten från låga 1 374 kilo. Dessutom har karossen minimalt luftmotstånd och luftmotståndskoefficienten på 0,25 cw är bland de lägsta i klassen.

Smart säkerhetsteknik och förstklassiga köregenskaper
Nya Giulia har också avancerad säkerhetsteknik som Forward Collision Warning och AEB med autobroms som standard tillsammans med Lane departure warning och det nya bromssystemet IBS. Dessutom ingår Alfa Connect med 6,5-tums pekskärm, klimatanläggning, farthållare och eluppvärmd ratt i standardutrustningen.

Till Giulia har Alfa Romeo också utvecklat en ny hjulupphängning och fjädring som optimerar fjäderbenets vinkel för att kontrollera krafter i samtliga riktningar, vilket ger både säkra och underhållande köregenskaper. Dessutom har Giulia en av marknadens mest intuitiva och direkta styrning.

Avancerade motorer med högsta effektivitet
För första gången har den turboladdade MultiAir-motorn utrustats med avancerad direktinsprutning, vilket i Giulia 2,0 Turbo ger 200 hästkrafter. Med bakhjulsdrift och den snabba och effektiva åttaväxlade automatlådan accelererar nya Giulia 2,0 Turbo från 0 till 100 km/tim på 6,6 sekunder och släpper ut 138 gram CO2 per kilometer.

Vid lanseringen i Sverige kommer också Giulia med två dieselmotorer. Båda med 2,2 liters slagvolym och 109 gram CO2-utsläpp per kilometer, men med 150 och 180 hästkrafter.

150-hästarsmotor accelererar till 100 km/tim på 8,4 sekunder och 2,2 JTDM med 180 hk avverkar samma stint på 7,2 sekunder respektive 7,1 med automatlåda.

Såväl bensin- som dieselmotorerna har maximalt vridmoment redan från 1 750 varv per minut, vilket ger maximal körbarhet och kraft i alla situationer.

Giulia Q med 510 hästkrafter
I toppmodellen Giulia Q sitter en ny 2,9-liters V6 BiTurbo-motor med hela 510 hästkrafter och 600 newtonmeter i vridmoment. Med en toppfart på 307 km/tim och en acceleration från 0 till 100 km/tim på 3,9 sekunder är nya Giulia Q en komplett fullblodsracer.

Motorhuv och tak i kolfiber, keramiska bromsar som tillval och Alfa Active Torque Vectoring som genom två dubbelkopplingar vid bakaxeln blixtsnabbt och noggrant fördelar kraften till det hjul med bäst grepp är bara några av teknikerna som finns tillgängliga. Giulia Q är också utrustad med Active Aero framspoiler som aktivt förbättrar aerodynamiken beroende på hastighet och körförhållanden.

DELA
Världens bästa redaktion.

LÄMNA ETT SVAR

Skriv kommentar!
Ange namn