caso

Sedan 50-talet så har vi människor på jorden ökat i antal med cirka 1 miljard. En hel miljard på mindre än 60 år. Vi alla minns nog mattelektionerna när vi var unga där matteläraren försökte få oss att förstå hur ofattbar stor siffra 1 miljard faktiskt är.

Nästa gång man kan hänvisa till årtiondet man lever i som 50-talet, alltså 2050-talet, så räknar man med att världspopulationen kommer att ligga på någonstans runt 9.5 miljarder, vilket är en ökning på över 2 miljarder från vart vi är idag. Med detta sagt så förstår både du och jag att det är en ganska så svår uppgift att vara helt unik i något. Detta är extra applicerbart om man är en entreprenör som försöker skapa eller komma på något nytt i en redan populär bransch där alla metoder redan har blivit beprövade. Ett bra exempel på detta är onlinecasino-marknaden. Hur gör man egentligen för att urskilja sig från mängden i en bransch där allting redan har blivit beprövat och redan finns?

Onlinecasinos – Historia

Hasardspel är absolut ingen nyhet. Det finns spår av hasardspel som sträcker sig så långt bak som 2 500 f.Kr. Enligt det som vi känner till idag så använde man sig då främst av tärningar till att spela mot varandra. Det vi inte vet med säkerhet är vad man spelade tärning om eller vad spelen gick ut på. Det var inte förrän slutet av 1300-talet som man började tillverka spelkort vilket öppnade upp för helt nya typer av hasardspel. Sedan dess så har mycket skett och idag så är den absolut vanligaste metoden av hasardspel online.

För att förstå på vilket sätt ett onlinecasino skiljer sig från mängden så är det ganska så essentiellt att känna till hur allt började och hur spelmarknaden har utvecklats genom årens gång. Året var 1994 då regeringen i Antigua och Barbuda tog ett beslut om en motion som gick ut på att börja tillhandahålla licenser för hasardspel online. Detta gjorde det möjligt för casinos att börja etablera sig online genom att ansöka ovan nämnda licens.

Ett par casinos började etablera sig online och nya speltillverkare började även nu att etablera sig på spelmarknaden. 1996 så fanns det endast 15 onlinecasinos, en siffra som ökade till hela 200 året därpå. 1998 så börjar det verkligen ta fart för casinos online. Microgaming lanserar världens första progressiva jackpott-slot online, Cash Splash, samtidigt som världens första poker-site lanseras och nu var siffran för antal casinos online uppe i över 700.

Onlinecasinos – etableringen under 2000-talet

Vid millenniumskiftet så hade vi över 1 000 onlinecasinos med totalt över 8 miljoner aktiva spelare. Under år 2000 så omsatte hela spelbranschen ungefär 20 miljarder svenska kronor. 2001 så började bl.a. England och Gibraltar erbjuda nya typer av spellicenser vilket fick marknaden att på nytt ta fart.

2006 års statistik visar oss att över 1 500 aktörer nu fanns online som sammanlagt då omsatte över 60 miljarder svenska kronor. Denna siffra skulle bara två år senare visa sig stiga till över 200 miljarder. Idag med facit i hand så vet vi att siffran för casinos är uppe i flera tusentals och att intäkterna överstiger 800 miljarder svenska kronor per år. Samtidigt så är casino industri något som ständigt bara växer och växer och kommer att fortsätta att växa. Mer information om nätcasino industrin hittar du hos Casinotopplistan.com. Men frågan är hur gör man då som ny aktör på marknaden för att utmärka sig? Hur sticker man ut från något som det redan finns tusentals av?

Onlinecasinos – Spelifiering

Under ett bra tag så verkade utvecklingen av casinos stå stilla. Detta satte ännu högre krav på de nya aktörerna på marknaden som nu var tvungna att försöka komma på något nytt som gör deras casino unikt och eget. Därav började nu allt fler aktörer att spelifiera funktioner och detaljer som tidigare enbart varit en process. Spelifiering innebär att man tillämpar spelmekaniker på saker som inte är spel. Vi har nog alla spelat på ett casino som exempelvis ger dig erfarenhetspoäng när du spelar. Detta är ett bra exempel på vad spelifiering är för något.

Ikibu Casino är ett nyligen lanserat casino som helt köpt konceptet med spelifiering och byggt vidare till det till den grad att det hela är som ett enda speläventyr från början till slut. Man startar sitt speläventyr genom att skapa en avatar, eller en Ikki i detta fall. Sedan spelar man sig igenom diverse uppdrag och hinder för att låsa upp nya världar och nya belöningar. I slutändan blir det en röd tråd som följer exakt allt man gör på sitt spelkonto och öppnar upp för en helt ny värld av spelande. Detta koncept har vi sett att allt fler nya casinon anammar.

Det är väldigt angenämt att allt fler aktörer väljer att komma fram med nya och innovativa idéer på hur man förbättrar spelupplevelsen för spelaren. När det kommer till betting och odds så verkar däremot utvecklingen helt ha stått still ett tag. Man har under flera år haft möjligheten att spela på matcher, events och andra händelser. Samtidigt så har man haft möjligheten att få en eventuell bonus vid sina insättningar och det är här det tidigare har tagit stopp.

Detta vill Hero Gaming och deras nyaste casinolansering Betser ändra på. Hero gaming själva kallar Betser för världens första riktiga betting-äventyr och de hade inte kunnat lansera detta casino vid ett bättre tillfälle. Det finns oss veterligen inget annat casino som erbjuder något liknande, vilket gör oss extra exalterade inför lanseringen av casinot.

Med tanke på att det inte är lanserat än så vet vi inte exakt hur äventyret kommer att utspela sig. Det vi däremot vet än så länge är att man kommer att samla på sig någon form av erfarenhetspoäng som kommer att användas till att låsa upp freespins och free bets. En annan sak vi vet är att dom kommer att anordna turneringar och tävlingar där du möter andra spelare. Är du därför en sportfantast och kan extra mycket inom en viss sport så kan du därför med klar fördel ge dig in i dessa tävlingar och tävla med ren kunskapsskicklighet (och förstås lite tur). Flera divisioner kommer att finnas som du kommer välja mellan eller spela dig upp i. Utöver detta så kommer man som spelare kunna låsa upp vissa troféer och symboler som visar andra spelare dina framgångar.

Vi älskar detta konceptet och ser väldigt mycket fram emot att få testa det när nya Betser lanseras i November. Detta är dock enbart preliminärt och kan dröja lite längre än så. Hur som helst så har teamet bakom Hero Gaming lyckats med något nytt och det är vi väldigt tacksamma för. Det enda som återstår är att se hur lyckat detta koncept kommer att vara inom odds/bettingvärlden.

DELA
Världens bästa redaktion.

LÄMNA ETT SVAR

Skriv kommentar!
Ange namn