lexus

Nya RC F är den mest kraftfulla prestandabilen med V8-motor som Lexus har utvecklat hittills. Med en femliters bensinmotor på 477 hästkrafter, avancerad aerodynamik med många personliga inställningsmöjligheter är den en kompromiss­lös sportbil som matchar även den mest erfarne förarens krav, samtidigt som den fungerar utmärkt i vardagstrafiken. Efter nyår kommer de första exemplaren till Sverige.

Den nya prestandakupén Lexus RC F är byggd för att kunna köras fullt ut av alla som uppskattar bilkörning, oavsett erfarenhet. Tack vare olika sofisti­kerade tekniker kan såväl drivlina som styrning och chassi snabbt anpassas för olika typer av förare, för att ge optimal grad av förarstöd i förhållande till var och ens skicklighet och förmåga.

F:et i modellnamnet står för den Toyotaägda tävlingsbanan Fuji Speedway, där en stor del av företagets höghastighetsutveckling sker. Det ger också en indikation om vad Lexus RC F är kapabel till. Bilen karaktäriseras av suverän prestanda och stabilitet i höga hastigheter kombinerat med hög komfort, kvalitetsutrustning samt säkerhetsteknik som är unik för modellen.

lexus2

Bilens V8-motor är en högvarvig femliters sugmotor med 477 hästkrafter och ett vridmoment på massiva 530 Nm. I kombination med den åttastegade automatiska sportväxellådan ger det en acceleration 0–100 km/timme på 4,5 sekunder. Motorn är unik genom att den arbetar med den bränsleoptimerande Atkinson-cykeln i jämn hastighet, men övergår till Otto-cykeln när maximal prestanda krävs. Topphastigheten är elektroniskt begränsad till 270 km/timme.

Stor omsorg har lagts vid utformningen av den spektakulära designen, med ett tydligt fokus på bästa tänkbara aero­dynamik och kyleffektivitet. Fronten har t ex Lexus karaktärisitiska spindeldesign i både grill och stötfångarens yttre sidor, där öppningar i grillens nederkant leder kyld luft direkt till frambromsarna. Öppningar på motorhuven och bakom fram­hjulen ventilerar både motorrummet och bromsarna. Formgivningen utefter sidorna och i hjulhusen är också optimerad för bästa tänkbara luftflöde, alltifrån stabiliserande flänsar i dörrarnas ramar och i underredet till specialutformade hjulhusfoder som minskar turbulensen kring hjulen. Integrerat i bakluckan finns en fyrlänkad, aktiv vinge som automatiskt fälls ut för att ytterligare optimera luftflödet och öka marktrycket vid hastigheter över 80 km/timme.

lexus4

Interiören i RC F är tydligt förarfokuserad. Bland annat är instrumenteringen en vidareutveckling av de körlägesanpassade mätarna i supersportbilen LFA. Designen har inspirerats av instrumentlayouten hos flygplan, med information som beror på vilket körprogram som ställts in. RC F är den första Lexus-modellen med en kraftig, elliptiskt formad treekrad ratt som ger bättre kontroll under sportig körning. De nya stolarna har högt ryggstöd med unik stoppning som är sammanfogad med klädseln för att ge maximalt stöd åt förarens rygg, axlar, bål och ben. Klimatanläggningen är anpassad för att ge optimal komfort i kupén även under utmanande bankörning och kombinerar en oberoende temperaturreglering på vänster och höger sida med tvåzonsreglering av intern luft och syrerik utomhusluft.

Det finns fyra olika körlägen – Eco, Normal, Sport S och Sport S+, för att lätt kunna ställas in bilen efter både omständig­heterna och förarens förmåga. Dessutom har den dynamiska stabilitetskontrollen (VDIM) både Sport- och Expertläge för ytterligare finjustering. RC F kan som tillval också utrustas med en ställbar TVD (Torque Vectoring Differential), vilket är unikt i en sportcoupé med frontmonterad motor och bakhjulsdrift. TVD-systemet ger märkbart förbättrat grepp och kontroll som garanterar mycket goda köregenskaper och höga prestanda.

lexus3

För att ge förarens bästa möjliga upplevelse av den högvarviga V8-sugmotorn har RC F ett aktivt ljudsystem som accentuerar ljudet från motor och avgassystem. Ljudsystemet som aktivers i Sport S+-läget ger ett fast, djupt lågt ljud vid motorvarv på upp till 3 000 varv/min och förvandlas till en markerad ljudupplevelse allteftersom motorvarvtalet ökar.

RC F har en mycket hög säkerhetsnivå, med såväl Lexus sofistikerade, förebyggande aktiva krockssyddsystem och en förstärkt dynamisk stabilitetskontroll. Dessutom finns som standard säkerhetssystem som körfilsvarning, dödavinkelövervakning, backvarnare för korsande trafik, automatiskt avbländande helljus och varningssystem för lågt lufttryck i däcken.

Lexus RC F kommer till Sverige i början av 2015 och kommer att kosta från ca 758 700 kronor.

En recension kommer förhoppningsvis efter nyår då vi själva fått chansen att provköra den.

DELA

LÄMNA ETT SVAR

Skriv kommentar!
Ange namn