bicephigh

Nu är det dags för min första text om träning här på Baws. Vad passar bättre än biceps?

I en period där stå på händer, hjula och hoppa på lådor prioriteras kan det vara skönt att balansera ut allt med ”macho”-muskeln biceps.

När grabbarna på Baws första gången träffade mig och gjorde en intervju så sa jag något i stil med ”det finns ett optimalt sätt att träna”. Det jag menade med det är att om man vill att en muskel ska bli stor och stark ska man träna den där den (man) är som svagast.

I biceps fall är det någonstans bakom huvudet (kortast) och bakom axelleden (längst). Självklart ska vi även träna mitten delen av rörelsen då kan vi också lasta på lite mera vikt. Det är det här som kallas ”full range of motion”.

Så här kommer veckans bicepspass se ut:

biceps1

Första övningen sker i en kabelmaskin där du sitter på knä och gör en bicepscurl ner ”bakom” din egen axel. Här börjar vi närma oss ett väldigt kort läge och vi vill hitta en känsla snarare en att slunga massor utav vikt. Kör 4 set med 15 reps.

bicept2

Andra övningen är en klassisk bicepscurl med stång. Fatta ett grepp som känns bra, i mitt fall är det ungefär axelbrett. Kör 4 set med 12 reps.

bicetps3

Tredjeövningen är det läget där biceps är längst. Där hanteln hamnar bakom kroppen. Kör 4 set med 10 reps.

Tänk på att när du tränar biceps vill vi inte ha en för stor rörelse i axelled, det mesta ska ske i armbågen. Fullt utsträckt läge är när man spänner triceps (baksidan utav armen).

Gör ni rätt så kommer det att kännas. Bicepsträning like a baws. 

Bilderna är tagna på Najadens Gym.
DELA

LÄMNA ETT SVAR

Skriv kommentar!
Ange namn