kaffe

Färger och former är någonting som finns i allt vi ser. Men visste du hur mycket färg och form påverkar dina val när du shoppar?

När vi ser en färg reagerar vi på ett omedvetet plan, både snabbt och starkt. Färger skapar associationer i våra hjärnor och får oss att känna saker. Utifrån det kan färger utnyttjas för att manipulera oss till att köpa onödiga saker.

Reaktionerna har en grund som sträcker sig ända bak till stenåldersmänniskorna. När vi ser den röda färgen från blod reagerar vi på fara och kroppen blir mer alert, på samma sätt som att vi blir lugna av att se en ljusblå himmel en vindstilla sommardag. En grön plats skänker oss trygghet och associeras med värme och mat.

Ett exempel på hur färger påverkar oss är Ernest Dichters kaffestudie. Studien gick ut på att ta reda på hur färgen på förpackningar påverkar vår upplevelse av en produkt. Testpersoner fick smaka på kaffe ur fyra olika muggar, men kaffet som serverades var bryggt samtidigt och var därför exakt samma.

Bakom de fyra identiska kaffekopparna stod varsin burk, alla i olika färger, mörkbrun, blå, gul och röd. Men de sade ingenting till deltagarna om burkarna.

Efter att de provsmakat kaffet fick de bedöma smaken enligt följande skala:

1. För starkt
2. Riklig smak
3. Mild smak
4. För svagt

73 procent av deltagarna tyckte att kaffet vid den mörkbruna burken var ”för starkt”, 84 procent ansåg att kaffet vid den röda hade ”riklig smak”, 79 procent tyckte att kaffet vid den blå burken hade ”mild smak” och 87 procent tyckte att kaffet vid den gula burken var ”för svagt”.

Det man kan konstatera utifrån resultatet är att färgen på en förpackning ger oss vissa förväntningar på produkten.

Man har även gjort samma experiment, fast med deodorant. Man gav tre identiska deodoranter till flera tespersoner. Precis som i föregående experiment var det endast färgen på förpackningen som skiljde dem åt. Testpersonerna fick sedan utvärdera produkten.

Deodorant B vann testet, eftersom flest ansåg att doften var bra, och den stod emot svettlukt upp till 12 timmar.

Alternativ C hade för stark doft men var inte speciellt effektiv, medan alternativ A var bedrövlig. Flera fick irriterad hud och en person var till och med tvungen att uppsöka hudläkare.

Ett annat exempel på hur färg påverkar vår upplevelse var när Sprite för ett antal år sedan gjorde det gula i sin logotyp 10 procent gulare. Resultatet blev att massa upprörda kunder ringde och undrade varför det helt plötsligt smakade så mycket citron.

DELA
Världens bästa redaktion.

LÄMNA ETT SVAR

Skriv kommentar!
Ange namn