ins

Alla har någon gång dagdrömt om att bli känd inom sociala medier, få resa jorden
runt, bli bjuden på häftiga prylar och tjäna fina pengar på sponsrade inlägg.

Den svenska låneförmedlaren Advisa har byggt ett verktyg som räknar ut ungefär hur
mycket du skulle kunna tjäna på dina konton inom sociala medier genom sponsrade
inlägg.

Formeln som används är baserad på vad faktiska kändisar får betalt för sponsrade
inlägg inom Snapchat, Instagram, Twitter och Facebook. Verktyget visar dig vad du
tjänar per inlägg och vad din årslön skulle bli om du lägger upp ett inlägg per dag.

Snittanvändaren skulle kunna tjäna:
 33 000 kr per år från inlägg i Instagram
 12 000 kr per år och 33 kr per inlägg på Twitter
 165 kr per inlägg och 63 500 kr per år på Facebook

Enligt verktyget skulle t.ex. Zlatan Ibrahimović tjäna cirka 17 000 000 kr per år på
sponsrade inlägg på Twitter och Zara Larsson strax över 200 000 kr per sponsrat
inlägg på Instagram.

För att tjäna en svensk snittlön på 384 000 kr per år så räcker det i teorin med 820
instagram-följare, 200 snapchat-följare och 520 Facebook-vänner, om du delar med
dig av ett sponsrat inlägg per dag och platform.

Se hur mycket du skulle kunna tjäna här: https://advisa.se/en/research/net-worth/

Om Advisa
Advisa grundades 2011 med visionen att göra det enkelt för privatpersoner att sänka
kostnaden för sina lån. Företaget erbjuder en trygg och smidig jämförelse av lånerbjudanden från ett 20-tal banker samt personlig rådgivning i samband med
detta. För mer information se: https://advisa.se/låna-pengar/ .

Om datan
Statistiken för snittanvändare är taget från Statista, The Telegraph, och Pew
Research Center.

DELA

Världens bästa redaktion.

LÄMNA ETT SVAR

Skriv kommentar!
Ange namn