kols

En ny studie visar att vartannat svenskt hushåll äger en kolsyremaskin och 63 procent använder den regelbundet. Samtidigt ökar SodaStreams försäljning med 46 procent och visar därmed att konsumenterna väljer det bekväma såväl som det hållbara sättet att dricka kolsyrat vatten.  

SodaStreams försäljning av kolsyremaskiner för hemmabruk, har ökat med 46 procent i Sverige under det första halvåret av 2016 jämfört med samma period förra året (januari-juni).

Konsumenterna söker i allt större utsträckning hälsosammare alternativ på mat och dryck samtidigt som det finns ett ökat intresse att söka hållbara sätt att konsumera kolsyrat vatten. En ny studie som utförts av YouGov visar att 53 procent av svenskarna nu äger en kolsyremaskin och mer än 63 procent använder den regelbundet (dagligen eller varje vecka). Studien visar också att 92 procent av svenskarna anser att flaskor är skadliga för miljön och att 28 procent av den anledningen aldrig skulle köpa vatten på flaska.

– Sverige har ett av världens bästa vatten så varför folk fortfarande köper vatten på flaska är för mig en gåta. Det sker dock en förändring i konsumenternas beteende och det är en trend som vi ser över hela Norden. Konsumenterna söker enkla och hållbara lösningar vid val av produkter. Folk vill inte släpa, förvara eller panta flaskor när det är så mycket mer praktiskt och billigare att göra sitt eget kolsyrade vatten hemma, säger Michelle Fitzwilliams, nordisk marknadsdirektör på SodaStream.

SodaStream har investerat över 30 miljoner kronor på reklam under 2016 och visar en tvåsiffrig  tillväxt över hela Norden under 2016 års första halvår och prognoserna säger att andra halvåret kommer att bli ännu starkare.

– Jag hyser inga tvivel om att en av anledningarna till SodaStreams succé i Sverige är att svenskarna är väldigt miljömedvetna. Enligt Euromonitor 2016 dryckesrapport är svenskar mindre villiga att betala höga priser för flaskvatten som mer eller mindre är det samma som de kan få i kranen. SodaStream vann nyligen ett stort blindtest i Norge där SodaStreams kolsyrade vatten testades mot de ledande märkena av bubbelvatten på flaska. SodaStream vann på både smak och pris, förklarar Michelle.

Med en SodaStream kan man skapa en liter friskt kolsyrat vatten för endast 1,50 kronor, jämfört med bubbelvatten på flaska som i genomsnitt kostar 15 kronor per liter i butik

– Det är väldigt tydligt att folk börjar tänka om angående sitt beteende och sina köpvanor och börjar göra små, men viktiga förändringar. Enkla men smarta lösningar såsom att sluta köpa dyrt kolsyrat vatten på flaska kan ha en stor inverkan på både miljön och konsumenternas ekonomi över tid, säger Michelle.

DELA
Världens bästa redaktion.

LÄMNA ETT SVAR

Skriv kommentar!
Ange namn