peu

I helgen är det Öppet Hus hos landets Peugeot-återförsäljare och premiär för märkets nya kompakta SUV i B-segmentet. Peugeot 2008 SUV är designad för att möta den moderna familjens praktiska behov. Sportiga köregenskaper kombineras med förmågan att klara lättare terräng tack vare höjd markfrigång och stadens trånga gator bemästras smidigt och säkert med hjälp av Active City Brake, parkeringsassistent, automatlåda och klassens mest bränslesnåla motorer. En innovativ och intuitiv förarmiljö samt exklusiva materialval höjer nivån i klassen. Peugeot 2008 SUV har Sverigepremiär den 18-19 juni med ett pris från 134 900 kronor.

Peugeot 2008 utmärker sig genom sitt kompakta yttre, samtidigt som kupén är överraskande rymlig. Trots det kompakta formatet lyckas Peugeot skapa körkänsla från en större bil tack vare ett anpassat chassi med vidare spårvidd. De väl tilltagna hjulhusen rymmer upp till 17 tum stora fälgar, som kan fås i matt eller blank finish. Den kraftfulla attityden förstärks med de grövre stötfångarna och de markerade dörrtrösklarna. Hasplåtar i rostfritt stål fram och bak samt skyddslister på dörrarnas nederkant skyddar också effektivt karossen vid körning utanför asfaltsbeläggningen. Samtidigt som det trendriktiga utseendet uppvisar stryktålighet är bilen lika naturlig i stadstrafik och passar därför alla typer av kunder. Bilköparna är rörliga i sina vanor och beteenden och söker därför en mångsidig bil. Krav som 2008 är konstruerad för att bemöta.

– I Sverige växer SUV-försäljningen kraftigt, säger Johanna Wallin, produktchef på Peugeot Sverige. Biltypen attraherar alla åldrar och idag står Peugeot 2008 för drygt 20 % av den totala försäljningen i sitt segment.

Läcker och påkostad interiör
Upphöjda och LED-belysta mätartavlor, exklusiva materialval och stor pekskärm bidrar till en förstklassig och innovativ förarmiljö. Stora glasytor ger bra ljusinsläpp i kupén och det generösa panoramaglastaket, som sträcker sig hela vägen till bakluckan, ger känslan av rymd när man färdas i 2008. Till den luftiga känslan bidrar även ljusdekoren, som har ägnats stor omsorg. Bland annat omges panoramaglastaket av ett stämningshöjande LED-sken.

Tack vare stort fokus på ergonomin i allt från instrumentering och reglage till materialval och detaljomsorg, blir färden stimulerande för såväl föraren som passagerarna. Den sju tum stora multifunktionsskärmen har ett enkelt gränssnitt som förenklar användningen av ljudanläggningen (radio, USB, Bluetooth-streaming) och navigationssystemet och kan spegla mobiltelefonens funktioner genom systemet Mirror Screen som är kompatibelt med både Apple CarPlay och MirrorLink. Pekskärmen är standard från utrustningsnivå Active och uppåt. Integrerad navigation kan väljas till för prisvärda 5 400 kronor.

Stort flexibelt utrymme
Med ett axelavstånd på 2,54 meter och en mycket välplanerad kupé ryms fem åkande och deras bagage. Benutrymmet i baksätet är generöst tack vare framstolarnas tunna utformning av ryggstöden. Höjden är likaså väl tilltagen. In- och ursteg förenklas av den vida öppningsvinkeln på bakdörrarna. Baksätespassagerarna kan komma åt bagageutrymmet även under färd genom att öppna den främre delen av det tvådelade insynsskyddet.

Enligt god Peugeot-tradition finns ett stort antal förvaringsfack, med en sammanlagd volym på 24 liter. Bagageutrymmet är lättillgängligt via en stor rätvinklig öppning med låg lasthöjd, bara 60 centimeter hög och dessutom skyddad av en list i rostfritt stål. Bagageutrymmet sväljer 350 liter eller upp till 1 194 liter om baksätets ryggstöd fälls, vilket kan göras i 60/40-konfiguration. På vardera sidan av bagageutrymmet finns extra förvaringsutrymmen och ytterligare ett under lastgolvet på 22 liter.

Närvarande köregenskaper
Peugeot 2008 är den första högbyggda suven med lika vassa köregenskaper som en konventionell halvkombi. Föraren har mycket god sikt från den upphöjda sittpositionen och instrumenten sitter högt placerade i det naturliga synfältet ovanför ratten. Själva ratten är liten, utformad som den i 208, och styrningen förmedlar mycket känsla genom att vara direkt och ge precis information till föraren. Den högre markfrigången jämfört med en normal bil ger tillsammans med ett avancerat antispinnsystem förbättrad framkomlighet i lättare terräng.

Även stadslivet ter sig okomplicerat med 2008. En parkeringsassistans kan aktiveras via pekskärmen som med hjälp av ultraljud uppmäter fickparkeringsytorna på vänster eller höger sida om vägen. Park Assist parkerar sedan bilen automatiskt med den elektriska servostyrningen. Föraren behöver endast övervaka manövern. Systemet hjälper även till att manövrera ut från parkeringsfickan, även i backe, tack vare Hill Assist-funktionen.

Säkerhet på högsta nivå
God ergonomi är första ledet i fordonssäkerhet. Den intuitiva placeringen av instrument och reglage i 2008 har utvecklats för att föraren ska kunna ha god kontroll övar alla skeenden och funktioner. Peugeot 2008 erbjuder tack vare sin exceptionella väghållning och design genomgående hög aktiv säkerhet. I stadskörning hjälper systemet Active City Brake till att bromsa 2008 till stillastående i farter under 30 km/h om framförvarande bil stannar hastigt eller står parkerad.

Farthållare och fartbegränsare är standard på alla versioner, liksom antisladdsystem (ESP) som inkluderar antispinnfunktion (ASR), stabilitetskontroll (CDS), nödbromsassistans (EBA) och elektronisk bromskraftsfördelning (EBD). Karosstrukturen är uppbyggd för optimal deformation i händelse av en kollision. Den deformerbara karosstrukturen har en främre ”krockbåge” av aluminium som tar upp krockkrafter effektivt. De åkande skyddas av sex krockkuddar totalt, två främre, två på sidorna och två gardiner. Den främre passagerarkrockkudden är urkopplingsbar och de bakre ytterplatserna är utrustade med Isofix-fästen.

DELA
Världens bästa redaktion.

LÄMNA ETT SVAR

Skriv kommentar!
Ange namn