skog

Medan man i utlandet talar om ett speciellt nordiskt sound, är debatten närmast icke-existerande i Norden. Därför har Out In The North lanserat projektet “Finding The Nordic Sound” för att finna nordiskt sounds momentum. Nu utmanar gruppen alla musikälskare i Norden att ge sitt förslag på vad nordiskt sound är – i samarbete med Sennheiser Nordic. Bästa bidrag vinner en inspelningsdag i en professionell studio.

Nordiskt är ”inne” och på samma sätt som man i utlandet fascineras över nordiska tv-serier, nordiska kriminaldrama och det läckra nordiska köket, talar man i utlandet också om ett speciellt nordiskt sound. Men här hemma har vi ännu inte definierat detta, anser fyra musikintresserade danskar, som därför skapades Out In The North (OITN) förra året och nu lanserar de projektet “Finding The Nordic Sound”, så att vi också i Norden kan bli lite klokare på vad det är som är så speciellt.

“Det började som en flyktig tanke, men det bet sig fast och växte i oss. Hur kan det komma sig att utlandet talar om ett nordiskt sound när vi inte ens själva vet vad det är. Det är så intressant och viktigt ämne så vi måste undersöka det,” säger Frederik Kyhn, Musical Editor för OITN.

Redan nu har gruppen spelat in 40 sessions och tio dokumentärfilmer till projektet “Finding The Nordic Sound”, som har fått stöd från Nordiska Ministerrådets Kulturfond, och nu startar OITN ett samarbete med Sennheiser Nordic i jakten på det nordiska soundets momentum.

Delta i tävlingen:

Kort sagt: Spela in ett musikklipp med din definition av det nordiska soundet och ladda upp ditt tävlingsbidrag på OITN:s Facebooksida (HÄR) och tagga videon med #nordicmomentum och #teambaws så har du chansen att även kamma hem MOMENTUM-hörlurar till ett värde av ca 2800 :- utöver priset i den stora tävlingen. Senast 25 november gäller, och efter det utses vinnaren.

Läs mer här: https://www.facebook.com/outinthenorth.

DELA
Världens bästa redaktion.

LÄMNA ETT SVAR

Skriv kommentar!
Ange namn