Under 2016 sålde The Famous Grouse hela 589 000 liter på Systembolaget, vilket är femte mest av alla spritsorter och tveklöst visar att The Famous Grouse är svenskarnas favorit när det kommer till skotsk whisky. För att fira sin globala tillväxt under 2016 lanserar The Famous Grouse nu en ny kostym på sina flaskor och förpackningar. Den nya designen började synas på Systembolagets hyllor redan under mars månad.

Betydande investeringar har gjorts i det nya utseendet där designen ska spegla varumärkets autentiska karaktär. Hjälten i designen är självklart fortfarande den ikoniska ripan i sin naturliga miljö – de praktfulla skotska högländerna. Med den nya flaskan introduceras även en palett av svart och guld som ska återspegla ripans färger för att den omtyckta whiskyn lätt ska kännas igen.

På flaskans hals ser vi ett nytt elegant typsnitt och etiketten uppdateras med en lyxig guldfoliering. Den karaktäristiska formen på förpackningen behålls men uppdateras med nya toner av svart, rött och guld.

– Vi fortsätter fokusera på tillväxt och den nya förpackningsdesignen är en del av planen för att stärka vår position. Den röda ripan är en uppskattad ikon och den uppdaterade förpackningen placerar fågeln hjärtat av designen i sitt naturliga habitat – den skotska naturen – för att understryka den autentiska och klassiska karaktären av Skottlands och Sveriges favoritwhisky, säger Johanna Malmgren, Brand Manager på Edrington.

LÄMNA ETT SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here