themaul

Swedish Match och Alexander Gustafsson lanserar nu, efter ett produktsamarbete som pågått i drygt ett år, en serie med tre nya snusprodukter under varumärkena General och Göteborgs Rapé One. Med den klassiska smaken från Sveriges två mest kända snusvarumärken har Swedish Match skapat ett snus med smakrika prillor med förstärkta produktegenskaper i form av prillstorlek, smak och styrka. Under hela produktionen har Alexanders tankar och idéer varit vägledande i tillverkningen. Produkten börjar säljas från och med i dag i Swedish Match fyra egna butiker (samt på www.swedishmatch.se) och kommer där att kosta 38 kronor.

IMG_0338– Det här har varit ett projekt som legat mig varmt om hjärtat!Jag har under flera år varit stamkund i Swedish Match butik på Kungsgatan, där lärde jag känna deras snusexperter och började bolla idéer om vad jag tyckte saknades, och på den vägen var det. För mig var det viktigt med en stark, smakrik och stor prilla som levererar i både styrka och tobakssmak, och jag tycker det har gått riktigt bra. Det är också kul att se att testlanseringen som gjordes blev lyckad, säger Alexander Gustafsson, co-creator till General och Göteborgs Rapé One.

Utöver Swedish Match Stores samt www.swedishmatch.se kommer produkterna att finnas tillgängliga på 7-Eleven, Pressbyrån samt på www.snusbolaget.se från och med i dag. Under vecka 37 släpps produkterna brett i detaljhandeln. Inför lanseringen har Swedish Match arbetat med marknadsanalys genom att bl.a. göra en testlansering. I maj såldes ett begränsat antal av General och Göteborgs Rapé One-produkterna under namnet G22 i utvalda försäljningskanaler för att bedöma kundnöjdhet inför den breda lanseringen. Testet pågick under maj och juni, och General och Göteborgs Rapé One fick ett bra mottagande från konsumenterna.

– Det här är en speciell lansering för oss. Vi har samarbetat med externa aktörer tidigare, men självklart har Alexander varit lite annorlunda då han är känd från sportvärlden samtidigt som han faktiskt är en vanlig snusare med ett stort engagemang för snus och produktutveckling. Vi valde efter diskussioner med Alexander att ta in hans input i arbetet och han har haft ett ord med i alltifrån prillstorlek till designen på dosan, och vi tycker arbetet har gått väldigt bra. Det faktum att vi använt en ny produktionsteknik och arbetat med bred marknadsanalys har gjort detta till en stor lansering för oss, men det har blivit precis så bra som vi hoppats, säger Patrik Hildingsson, kommunikationschef på Swedish Match.

Sammanlagt har 14 olika tobakssorter använts för One-produkterna, och även ett nytt prillpapper har använts.

– General och Göteborgs Rapé One är prismässigt det vi kallar för Modern premium, det vill säga mittemellan våra klassiska premiumprodukter och Value price-produkter som till exempel Kaliber. Vi vill höja kvalitet och smak för prismedvetna snusare, och det tror jag att vi kommer att uppnå med General och Göteborgs Rapé One, säger Patrik Hildingsson.

 

DELA

Världens bästa redaktion.

LÄMNA ETT SVAR

Skriv kommentar!
Ange namn