bil

Toyota breddar sin serie av konceptfordon med tre olika studier som visas på årets upplaga av Tokyo Motor Show. Under det gemensamma namnet ”Concept-i” ger de en fingervisning om hur Toyota ser på begreppet mobilitet i framtiden, med möjligheten för fler att förflytta sig obehindrat.

Serien omfattar dels Concept-i, som är ett fyrsitsigt fordon där artificiell intelligens kan läsa av förarens beteende och förutse hur det ska agera i olika situationer, dels Concept-i RIDE som är en mycket kompakt tvåsitsig modell för bl a funktionsnedsatta samt dels Concept-i WALK, ett lättanvänt personligt fordon för förflyttning bland fotgängare.

Toyota Concept-i är ett fullstort fordon med gott om plats för fyra personer. Det utnyttjar ett stort mått av artificiell intelligens som bland annat utläser förarens tillstånd genom att analysera tonläge, be­teende och en rad andra faktorer. Tillsammans med annan realtidsinformation från nätet och naviga­torn anpassar sig fordonet efter de rådande förhållandena. T ex kan det, om det bedömer att föraren inte klarar av en hotande situation, ta över och bli självkörande för att på så sätt undvika fara.

Toyota Concept-i kan också utnyttja kunskapen om förarens preferenser och övriga förhållanden till att föreslå och inspirera till aktiviteter eller alternativa vägval som passar för stunden. Formgivningen är futuristisk med en öppen och avskalad interiör, där fordonet kommunicerar med föraren via bland annat en tredimensionell vindrutedisplay.

Toyota räknar med att börja köra den stora Concept-i-modellen i trafik omkring 2020 och då även testa de olika delsystemen i andra fordon.

Toyota Concept-i RIDE är utvecklad med tanke på framför allt rullstols­burna och äldre med nedsatt rörlighet. Insteget är enkelt med ”måsvinge- dörrar” och en förarstol som automatiskt glider ut till sidan när dörren öppnas. Dörren underlättar också i- och urlastning av en rullstol, som under färd får rum bakom sätena. Tack vare fordonets ringa bredd blir det enkelt att ta sig i och ur även i en normalstor p-ruta.

Körningen sköts med en joystick, som ersätter både ratt och pedaler. Under körning sitter föraren i mitten för att få maximal överblick. Funktioner för automatisk parkering underlättar också.

I likhet med de andra fordonen i serien lär sig Toyota Concept-i RIDE olika förares beteende och kommunicerar aktivt med dem via en stor bildskärm på instrumentpanelen, med t ex information om var det finns faciliteter som är lättillgängliga för funktionsnedsatta.

Toyota Concept-i WALK är avsedd att användas på trottoarer och andra gångstråk, där det då blir möjligt att förflytta sig på ett enkelt och samtidigt mycket säkert sätt. Dess kompakta format tar inte upp mer plats än en person som promenerar.

Fordonet har tre hjul (ett fram och två bak) med variabel hjulbas, vilket gör att det både går att svänga runt nästan runt sin egen axel och samtidigt färdas stabilt i lite högre hastigheter och vid inbromsningar.

Toyota Concept-i WALK manövreras med styrspak och lär sig via olika sensorer hur användaren agerar. Om en fara upptäcks under körning varnas användaren samtidigt som fordonet självt vidtar åtgärder för att minimera riskerna. Den låga plattformen, endast 14 cm, gör det lätt att kliva på och av. Toyota Concept-i WALK tänkt att kunna användas för kortare förflyttningar till och från andra färdmedel.

DELA

LÄMNA ETT SVAR

Skriv kommentar!
Ange namn