toy

Under Almedalsveckan i Visby 3-10 juli är det publik premiär för Toyotas nya vätgasdrivna elbil Mirai. Bilen, som tidigare i princip endast visats för journalister, kommer under veckan att vara tillgänglig för provkörning för politiker och andra beslutsfattare. 

Det är det allra första svenskregistrerade exemplaret av Toyota Mirai som nu för första gången ska visas för en bredare publik under Almedalsveckan. Bilen används av Toyota Sweden för att öka förståelsen för bränslecellstekniken och vätgas som drivmedel samt för att förtydliga behovet av en utbyggd vätgasinfrastruktur.

Toyota Mirai är världens första serieproducerade bränslecellsbil. Den är en fyrsitsig premiumsedan som har allt från omfattande säkerhetssystem, navigation och skinnklädsel till induktiv laddning av mobiltelefon, elvärme på samtliga sittplatser och eluppvärmd ratt som standard. Mirai lanserades i Japan i december 2014 och kom till Danmark, Storbritannien, Tyskland och USA i slutet av 2015. Senare i år kommer ett mindre antal Mirai till Sverige, och ska då leasas ut till kunder.

Det vätgasdrivna bränslecellssystemet levererar el till bilens 154 hästkrafter starka elmotor. Energi­förbruk­ningen är 0,76 kg vätgas/100 km, vilket motsvarar en bränsleförbrukning på ca 2,8 liter/100 km för en bensinbil.

Till skillnad från en konventionell bil släpper Mirai varken ut CO2, kväveoxider eller partiklar. Det enda som kommer ut ur ”avgasröret” är ren vattenånga. Om vätgasen framställs med förnybar energi – såsom sker i Sverige är miljöpåverkan från körning dessutom i stort sett för­sumbar. Att tanka fullt går på tre till fem minuter, vilket ger en räckvidd på 35–40 mil beroende på körför­hållanden. Det innebär att bilen erbjuder samma grad av enkelt handhavande som en konven­tionell bil.

Bränslecellsbilen ingår i Toyotas satsning på hybridfordon som ett steg på vägen mot en lång­siktigt hållbar mobilitet. Denna satsning omfattar även fullhybrider, laddhybrider och små batteridrivna fordon. I Sverige säljer Toyota för närvarande sex fullhybridmodeller och en laddhybrid, medan Lexus har sju modeller med hybridteknik på den svenska marknaden.

DELA
Världens bästa redaktion.

LÄMNA ETT SVAR

Skriv kommentar!
Ange namn