toy

I början av sommaren är det säljstart i Sverige för den bränslecellsdrivna elbilen Mirai. Därmed blir Sverige ett av de länder i Europa som tidigt får tillgång till den nya bränslecellstekniken. 

Toyota Mirai lanserades i Japan i december 2014 och kom till Danmark, Storbritannien, Tyskland och USA i slutet av 2015.

Mirai har ett vätgasdrivet bränslecellssystem som levererar el till bilens 154 hästkrafter starka elmotor. Det innebär att bilen inte har några utsläpp alls när den körs – utom vattenånga. Den är dessutom i princip ljudlös. Bilen erbjuder samma grad av enkelt handhavande som en konventionell bil. Att tanka vätgas går på tre till fem minuter vilket ger en räckvidd på upp till 50 mil beroende på körförhållanden.

Den välutrustade sedanen har generöst utrymme för fyra personer. Säkerhetssystemen är omfattande med aktivt autobromssystem och millimetervågsradar, dödavinkelvarnare, en radar som varnar för trafik från sidorna vid backning, körfilsvarning och automatiskt helljus som standard. Standard är även induktiv laddning av mobiltelefon, navigation, eluppvärmd ratt och att samtliga säten är eluppvärmda.

Miljötekniskt har bränslecellstekniken en stor potential att bidra till ett fossilfritt samhälle. Vätgas är ett nationellt bränsle som är lätt att framställa och som i Sverige är ett helt fossilfritt bränsle. Redan i detta skede finns tankstationer i Stockholm, Göteborg och Malmö. Två tankstationer öppnar under 2016, dels en i Mariestad och dels ytterligare en station i Stockholm.

I ett första steg blir det orter med en påbörjad infrastruktur för vätgas som blir aktuella för leverans av Mirai.

– Samtidigt ser vi introduktionen av Mirai som ett sätt att påskynda utbyggnaden av infrastrukturen för vätgas I Sverige, säger Bengt Dalström, informationsansvarig för Toyota i Sverige.

Toyota startade hybridtrenden för snart 20 år sedan och hybridtekniken står nu för en stor del av Toyotas försäljning. Toyota Mirai utgör en viktig del i företagets globala miljöprogram ”Toyota Environmental Challenge 2050”, som bland annat har som mål att reducera de genomsnittliga CO2-utsläppen från nya Toyota-fordon med 90 procent, jämfört med 2010 års nivå.

Svenska priser kommer att vara klara under april.

toy2

DELA
Världens bästa redaktion.

LÄMNA ETT SVAR

Skriv kommentar!
Ange namn