Visste du att vi svenskar motionerar mest av alla i hela EU? Men att vi samtidigt sitter still mest däremellan – framför datorn, vid tv:n och annat? Stillasittandet gör att vi mår dåligt både fysiskt och psykiskt. Men det finns enkla knep att ta till för att må bättre. Vi listar tre saker som går att du kommer må som en kung!

Ge dig själv en kalldusch
Duschar du kallt så ökar du blodcirkulationen i kroppen. Det gör att syre och näringsämnen bättre sprids i kroppen. Samtidigt hjälper det till att lindra stress. En som stärker sin kropp och bättrar på sin hälsa med hjälp av kyla är äventyraren Wim Hof. Han har bland har tagit fram sina egna knep, som används av bland annat svensken Danny Saucedo. Han har dessutom världsrekordet i att bada längst i en isvak och har bestigit Kilimanjaro i bara kortbyxor.
Läs mer om Wim Hof HÄR

Cykla till jobbet
Enligt Anders Hansen, som har forskat på träningens påverkan på hjärnan, kom förra året ut med sin nya bok Hjärnstark. I samband med det berättar han att 30 minuters konditionsträning minst tre gånger i veckan gör att vi mår bättre, och att fysisk träning är bästa medicinen mot psykisk ohälsa. Varför då inte passa på att cykla till jobbet? Du ska ju ändå dit.
Läs mer om boken Hjärnstark HÄR

Ta pauser
Stillasittande gör att vi mår både fysiskt och psykiskt dåligt. Tar vi regelbundet korta pauser och tar bensträckare, och stretchar får våra muskler break från den belastning som stillasittande bidrar till. Vill du få påminnelser om att pausa och sträcka på dig finns det program som påminner dig om att göra det och ger dig tips på enkla och bra övningar för att må bättre. Pausit har ett bra program för detta och är marknadsledande.
Läs mer om det HÄR

 

LÄMNA ETT SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here